Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Rondrennende mannetjes en SLA

 

Computable Expert

Gijs in ‘t Veld
CTO, Motion10. Expert van Computable voor de topics Digital Transformation, Cloud Computing en Infrastructuur.

In een requirements workshop vandaag bij een organisatie in de financiële dienstverlening was één van de onderwerpen dat management het fijn vindt om bij incidenten rondrennende mannetjes te zien die druk bezig zijn om een it-probleem op te lossen. Het kantoor had ook opmerkelijk veel glazen wanden.

Het zien van deze mannetjes geeft het geruststellende idee dat er aan het probleem gewerkt wordt en dat er waarschijnlijk snel een oplossing zal komen. Net als dat er bij de betere koffiemachines altijd bonen te zien zijn (dat moet wel goede koffie zijn) en bi-dashboards vaak kleurrijke en bewegende meters bevatten, vertrouwen mensen veelal op visuele informatie. Op het zelfde kantoor hing op de afdeling it-operations ook een aantal grote flatscreens met daarop allerlei statusinformatie in groene, oranje en rode balken en taartpunten.

Ik vermoed dat het niet door de it’ers op de afdeling zelf gebruikt wordt (die krijgen hopelijk pro-actieve alerts), maar eerder daar is voor de managers ‘by walking around’ en voor de incidentele rondleiding van zakenpartners of klanten, om indruk te maken en om de indruk te wekken dat alles onder controle is. Maar het fijne voor management is wel dat ze te allen tijde inzicht kunnen hebben in de status van de it-operatie. Incidenten kunnen ook door hier en daar wat (mondelinge) instructies te geven van prioriteit veranderd worden indien nodig. Men heeft het gevoel volledig 'n control' te zijn. Want men is er bij.

Net als bovengenoemde organisatie, worstelen vele organisaties mede  hierdoor met het volledig uitbesteden van bepaalde delen van de it-infrastructuur en applicaties. Bij het uitbesteden naar een hosting provider waar je een directe relatie mee hebt, zijn de lijntjes nog steeds kort en direct. Vaak lopen de mannetjes van de derde partij zelfs gewoon op de eigen werkvloer rond en kun je ze dus nog steeds zien. En beïnvloeden.

Voor private cloud geldt het zelfde. Echter, bij het uitbesteden van infrastructuur en applicaties naar een publieke cloud neemt het abstractheidsniveau enorm toe. De mannetjes rennen ergens rond waar je ze niet kan zien. Rennen ze wel rond? Of lopen ze op hun sloffen? Is jouw probleem wel belangrijk genoeg of krijgt een andere tenant meer aandacht? Wordt het probleem wel zo snel mogelijk opgelost?

Door middel van een service level agreement (sla) kan een hoop onzekerheid en frustratie weggenomen worden. Het besef dat incidenten binnen een bepaalde tijd worden opgelost, afhankelijk van de categorie, geeft wat geruststelling. Rapportage van incidentstatus en voortgang door middel van een dashboard helpt ook. De dashboards zullen ongetwijfeld ook steeds informatiever en meer real-time worden. We zullen echter met z’n allen moeten wennen aan het idee van 'loslaten'.

Het niet meer in directe 'control' zijn zal niet voor iedereen even gemakkelijk los te laten zijn. Het devies is: Vertrouwen op sla en de cloudleverancier er mee om de oren slaan als het niet nagekomen wordt. En misschien helpt het als er in de 'control rooms' van de cloud datacenters videocamera's worden opgehangen en dat je via augmented reality kan zien of het betreffende rondrennende mannetje met jouw ticket bezig is...

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4801163). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.