Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Cloud moet vertrouwen nog winnen

 

Computable Expert

Bart van den Berg
Netwerkspecialist, Bart van den Berg Netwerkspecialist. Expert van Computable voor de topics Infrastructuur en Datacenters.

Er is een onstuitbare ontwikkeling dat it-functionaliteiten en data-opslag in de 'cloud' worden belegd. Ik bespeur bij mijzelf een grote aarzeling om mijn (privé)data naar de cloud te brengen. Dit is niet eens in eerste instantie ingegeven door beveiligingsoverwegingen, maar meer door mijn groot gebrek aan vertrouwen in de grote bedrijven en instanties als zodanig.

Ik moet vooraf wel kwijt dat ik redelijk ouderwets ben en sterk hecht aan oude vertrouwde en beproefde oplossingen en werkwijzen. Maar als je die factor uitschakelt dan blijven er een aantal van mijn bezwaren naar mijn mening nog steeds overeind.

Mijn grootste bezwaren zijn dat ik er geen vertrouwen in heb dat een cloud-dienst over tien jaar of meer überhaupt nog bestaat of dat ik transparant toegang blijf houden tot mijn data.

Stabiliteit

Leveranciers kunnen worden overgenomen of kunnen failliet gaan. De bankencrisis heeft ons geleerd dat ook de instanties en bedrijven waarvan eens werd gedacht dat ze onaantastbaar waren, toch ook konden omvallen. Als dit al geldt voor banken dan geldt het helemaal voor it-dienstverleners. 

Op een lager niveau kennen we de verhalen van bijvoorbeeld de keuken die je nu aanschaft waarbij je na tien jaar je aankoopbedrag 'gegarandeerd' terugkrijgt. In de tussentijd is de keukenboer failliet gegaan en blijkt dat de stichting die de betalingsverplichting had overgenomen geen juridische relatie meer heeft met de gedupeerde eindklant.

Op micro niveau is er het voorbeeld van het opslaan van (deep)links naar websites of subpagina's. Na verloop van tijd zullen de subpagina's of verwijderd zijn of naar een andere locatie zijn gegaan of de content is veranderd. Op het moment dat je een link een keer echt nodig hebt dan is de pagina niet meer beschikbaar.

De gemeenschappelijke deler van dit alles is het gegeven dat de scope en horizon van aanbieders steeds korter lijkt te worden. Verandering, vernieuwing en wijziging als enige constante. Als eindgebruiker, die op zoek is naar continuïteit, ben je overgeleverd aan een dynamiek die je niet kent, die je niet wil en waar je geen invloed op hebt. En als je dan een 'helpdesk' belt kom je er na een paar weken achter dat de dienst is aangepast en gewijzigd om nog beter aan 'de wensen van onze klanten' te voldoen. Maar jouw wens voor continuïteit en stabiliteit is niet meegenomen ('mij is nooit wat gevraagd'). Er bestaat doorgaans geen keuze-optie: 'Alles laten zoals het is'.

Slikken of zelf doen

Wat betreft de toegang tot je (remote) data, dien je vaak gebruik te maken van een portal, een 'agent' of een bepaalde minimale versie van een webbrowser...Ook allemaal vereisten die worden afgedwongen door de leverancier. Het zou nog acceptabel zijn als die vereisten enigszins gelijk blijven in de loop van de tijd. Echter in deze 'vendor lockin' moet je eerder dan je lief is mee in het update- en upgrade proces van een ander.

Door dit soort ervaringen heb ik een zeer hardnekkige neiging om data en content gewoon zelf te willen hebben: gedownloade MP3'tjes in plaats van Spotify, gedownloade filmpjes in plaats van een link of playlist in Youtube, kopiëren en plakken van de inhoud van een webpagina in een Word-document, de originele jpegs van foto's in een mapje in plaats van een online foto-album...

Natuurlijk wel opgeslagen op een nas in een raid-1 configuratie (tegelijkertijd data schrijven naar twee discs), en het maken van meerdere periodieke backups waarbij niet wordt vergeten om een harde schijf op een andere locatie te bewaren. Het 'zelf doen' vergt immers wel extra werk en discipline. Maar dat heb ik graag over voor het gevoel van controle en vertrouwen dat ik heb dat ik over tien jaar nog steeds de originele digitale high-resolution versie van de baby-foto's tot mijn beschikking heb..

'Zelf doen, zelf doen'...zelf je data blijven opslaan en beheren...het past in het rijtje van broodfondsen, zelf sparen voor je pensioen, lokale groentetuintjes, burgerinitiatieven in de wijk, et cetera... We zijn te vaak teleurgesteld en 'bedonderd' door grote bedrijven, overheden en instanties….....en nog elke dag….

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4800059). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.