Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

ERP is geen toekomstgerichte oplossing

 

Computable Expert

Remko Heethuis
Zelfstandig, Bita4U. Expert van Computable voor de topics Beheer en Zorg.

In 2009 gaf Jan Baan in een artikel van Computable al aan: 'ERP is dood, leve BPM'. Bedrijven moeten steeds sneller inspelen op marktontwikkelingen en kan dat met de huidige opzet van de erp-pakketten niet. Is erp passé?

Als we erp benaderen vanuit het doel, namelijk het managen en afstemmen van de schaarse middelen van een organisatie, dan is het meer levend dan ooit tevoren. Erp als softwareconcept, waarbij alle bedrijfsprocessen in één softwarepakket ondergebracht worden, is wat mij betreft geen toekomstgerichte oplossing. 

De keuze om bedrijfsprocessen onder te brengen in één pakket leidt per definitie tot het doen van concessies. Geen enkel pakket is op alle terreinen de best passende oplossing. Meestal is dan het gevolg dat standaard software aangepast gaat worden aan de bedrijfsprocessen van de gebruiker, oftewel maatwerk wordt geïntroduceerd. Het introduceren van maatwerk werkt per definitie remmend op iedere verandering die doorgevoerd moet worden.  

Als we even aannemen dat er niet voor maatwerk gekozen wordt, kiest een bedrijf er dus voor om hun processen niet optimaal te automatiseren. Vaak gaat dit ten koste van de ondersteuning van primaire processen en ten gunste van secundaire administratieve processen.  

Een tweede nadeel van alles in één pakket is dat afdelingen niet meer zelfstandig kunnen veranderen. Indien ze een procesverandering willen doorvoeren die gevolgen heeft voor de software, zal de gehele organisatie daar de hinder van ondervinden. Het kan voorkomen dat de verandering in de software domweg niet doorgevoerd kan worden als gevolg van de effecten op anderen. Dat remt dus enorm.

Applicatieassemblage

De vraag is dan wat wel: Wat gaat tot een goede oplossing leiden? De oplossing moet zorgen voor de beste ondersteuning van de bedrijfsprocessen, de resources van een organisatie moeten op elkaar afgestemd worden, wijzigingen moeten snel door te voeren zijn en er mag geen maatwerk ontstaan. 

Als we de automatiseringsoplossing opdelen in transacties, communicatie tussen transacties en informatie, dan kunnen we de flexibiliteit vinden die de maximale ondersteuning kan bieden. 

De centrale laag wordt een enterprise service bus (esb) die als snelweg gaat dienen voor alle communicatie die tussen transacties (bedrijfsprocessen) plaatsvinden. Als gevolg kunnen we ook de data stroomlijnen en zelfs centraliseren voor informatie en rapportage doeleinden. 

Op deze communicatielaag kan dan een flexibele applicatielaag worden gebouwd. Door deze opzet kan een afdeling, een bedrijfsproces of een functie, de software selecteren die het beste bij hun werkwijze past. In feite wordt er dan maatwerk gecreëerd met standaard applicaties,  applicatieassemblage. De oplossing kan dan tot aan functies doorgevoerd worden die alleen nog meer met een mobiele app werken. Als bedrijfsprocessen veranderen en de applicaties sluiten niet meer aan, dan kunnen selectief andere applicaties ingezet worden. De licentiestructuren van SaaS aanbieders bieden die flexibiliteit ook.

Toekomstplaatje

Ik kom nog maar weinig organisaties tegen die deze oplossing zo hebben draaien. Sterker nog, ik kom maar weinig ict-managers tegen die denken dat dit mogelijk is. In de privé sfeer zie ik echter dit gedrag wel. Natuurlijk is de afstemming tussen applicaties nagenoeg niet aan de orde, maar het wijzigen tussen applicaties vind eenvoudig en zonder weerstand plaats. Is er een applicatie die beter aansluit bij de wensen, dan wordt die gebruikt. Het is slechts een kwestie van tijd dat dit gedrag de organisatie zal overnemen. Daarnaast stel ik vast dat er veel software wordt ontwikkeld met een beperkte functionele scope, maar wel met veel toegevoegde waarde.

Conclusie

Eén erp-pakket voor alle bedrijfsprocessen is een oplossing die remmend werkt voor organisaties. Een professionele communicatielaag en een goed datamanagement, kunnen zorgen voor de onafhankelijkheid van software ondersteuning. Daardoor kunnen bedrijfsprocessen, afdelingen of zelfs functies divers met verschillende applicaties ondersteund worden. Ze kunnen dan standaard applicaties tot een perfecte procesondersteuning assembleren. De oplossingen zullen het beste passen en sneller veranderd kunnen worden indien noodzakelijk.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/5202583). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.