Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Technisch applicatiebeheer kan leren van Fyra

 

Computable Expert

JW van den Bos
Commercieel directeur Outsourcing, Cegeka. Expert van Computable voor de topics Cloud Computing, Beheer en ICT-branche.

Het komt geregeld voor dat de ontwikkeling van een product ver gevorderd is, of zelfs al opgeleverd is, maar dan toch niet aan de wensen van de klant voldoet. Recent voorbeeld: het Fyra-debacle. De treinstellen zijn opgeleverd, voldoen functioneel naar wensen van de klant, zijn mooi afgewerkt maar vertonen talloze mankementen.

De bouwer van de trein, in dit geval AnsaldoBreda, vindt dat de NSonvoldoende onderhoud heeft gedaan en dat de mankementen te verhelpen zijn. De gevolgen hiervan zijn niet te overzien, een verliesgevend jaar voor NS, rechtszaken die ophanden zijn en de politieke verhoudingen tussen enerzijds België en Nederland en anderzijds Italië die onder druk komen te staan. Er zijn opmerkelijke parallellen te trekken met het opleveren van software releases en mijn ervaringen op het gebied van technisch applicatiebeheer.

Technisch applicatiebeheer

Wat versta ik onder technisch applicatiebeheer? Het installeren van nieuwe versies van de applicatie, fixes en van patches, het tunen van de database en de monitoring van processen en log files, opstellen van cleaning scripts en ongetwijfeld nog een aantal activiteiten die met het technisch applicatiebeheer te maken hebben. Dit technisch applicatiebeheer laat zich prima uitbesteden. De klant kan zich dan helemaal richten op de strategische rol van zijn applicatie-landschap en het lifecycle management van de applicaties. Althans, zo zou het in theorie moeten zijn.

In de praktijk pakt het nogal eens anders uit. Waar gaat het dan mis? Bijvoorbeeld wanneer er geen sprake is van een volwassen release management proces. Het draait dan om het spanningsveld tussen de wensen van de business en het op tijd opleveren van kwalitatief goede oplossingen. Deze software moet ook nog eens goed te installeren zijn, een goede performance hebben, veilig zijn en van de juiste documentatie voorzien. Als daar iets aan hapert komt dat onvermijdelijk binnen het domein van het technisch applicatiebeheer tot uiting.

Softwareontwikkeling en onderhoud (patches en fixes) gebeuren vaak onder grote tijdsdruk. Het gaat hierbij in de meeste gevallen om het zo snel mogelijk ontwikkelen van de gevraagde functionaliteit. Over hoe dat het beste kan gebeuren wordt dan ook erg veel geschreven, denk maar aan talloze artikelen over de waterval methode, Scrum, Agile, et cetera.. Al deze methodieken gaan vooral over de manier waarop de functionaliteit tot stand wordt gebracht, in relatie tot de wensen van de opdrachtgever.

Maar de kwaliteit van de ontwikkelde software in termen van performance en beveiliging, de benodigde infrastructurele configuratie en de noodzakelijke documentatie, komen nauwelijks aan bod. Juist binnen het technisch applicatiebeheer komen missers op dit gebied direct aan het licht, met alle gevolgen van dien. De applicatieontwikkelaar meent klaar te zijn zodra de gevraagde functionaliteit geboden wordt. De business zit hierop met spanning te wachten en gaat ervan uit met het opleveren van het product de software eigenlijk al klaar is.

Gevolgen?

En dan gebeurt het… voor het technisch applicatiebeheer wordt een service provider ingeschakeld, die de applicatiesoftware rechtstreeks van de ontwikkelaar krijgt. Maar al te vaak komt het dan voor dat de software niet zonder tussenkomst van de ontwikkelaar te installeren is op de acceptatieomgeving, de integratie met de bestaande it-architectuur van de klant niet op orde is en de installatie- en beheer-documentatie onvolledig zijn.

Wat vindt de klant daarvan? Die zal weinig begrip opbrengen voor de kwalitatieve argumenten van de serviceprovider die het technisch applicatiebeheer uitvoert. Immers, de business heeft de functionaliteit nú nodig en dat mag natuurlijk niet worden gefrustreerd door het ontbreken van documentatie of een achterblijvende performance. Kortom, spanning tussen de klant en de service provider.

Dit verschijnsel kan worden voorkomen door tijdens het ontwikkelproces de provider die het technisch applicatiebeheer gaat uitvoeren al mee te laten kijken. Dit moet ervoor zorgen dat de softwareontwikkelaar niet alleen functionaliteit oplevert, maar ook de benodigde kwalitatieve en beheeraspecten gelijktijdig met het eindproduct oplevert. Hierna zal de service provider de software formeel moeten accepteren op deze technische aspecten. Kortom het uitbesteden van technisch applicatiebeheer vergt een volwassen softwareleverancier, service provider en een klant die zowel de business als zijn ict-partners weet te managen.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4879221). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.