Internet en social media bieden steeds meer mogelijkheden en informatie. Bedrijven en consumenten gebruiken daarom steeds intensiever internet en social media. Microsoft springt hier met Windows 8 handig op in.
Zeker als je een stevige gebruiker bent van social media en je communiceert zakelijk en privé veel met anderen, dan maakt Microsoft Windows 8 je het makkelijker. Microsoft biedt met Windows 8 nu een desktop die een interactie mogelijk maakt met social media en het internet. Daartoe biedt zij het concept van dynamische tegels aan. Dit zijn kleine vensters op de desktop die actuele informatie en gebeurtenissen bevatten. De wereld waarmee jij communiceert is daarmee binnengedrongen tot op de desktop.
Skydrive
Om deze tegels te vullen dien je de communicatie tot stand te brengen tussen de desktop en social media. Microsoft maakt het je relatief eenvoudig. Het begint bij het installeren van het bedrijfssysteem. Tijdens de installatie kun je een Microsoft-account aanmaken. Het is niets anders dan een e-mailadres met een wachtwoord. Dit account is het centrale account waarmee je verbinding legt met social media-applicaties zoals LinkedIn en Facebook. Na deze installatie beschik je over Skydrive. Skydrive is een cloudoplossing die je in staat stelt om opgeslagen data zoals documenten, video’s en foto’s te delen met anderen via het internet. Ook zijn er een aantal standaard directories aangemaakt en in deze standaard directories kun je ook vullen met allerlei informatie. Deze data zie je dan direct op de dynamische tegels van de desktop verschijnen.
Met je Microsoft-account kan je verbindingen maken met Facebook, LinkedIn, Twitter en andere social media. Het configureren van de verbindingen is vrij eenvoudig. Na een succesvolle verbinding komt direct de informatie binnen op je desktop. Op een aantal dynamische tegels waaronder 'Personen', 'Agenda' 'Foto’s' en 'Berichten' zie je de informatie meteen verschijnen.
Hotmail en Gmail
De grootste kracht van het nieuwe concept om alles te presenteren op de desktop en verbindingen te leggen met social media, zit zich in de integratie. Dat is goed te zien op de Outlook 2013-client van Microsoft. Daarbinnen beschik je over alle (e-mail)accounts van LinkedIn, Facebook maar ook Hotmail en Gmail. Alle e-mailaccounts zijn dan automatisch vanuit één centraal punt voorhanden. Als bonus zie je alle additionele data van je medegebruikers wanneer zij naast hun standaard gegevens ook extra gegevens over zichzelf hebben toegevoegd aan hun profiel.
De integratie wordt krachtiger wanneer Outlook vanuit de e-mailservers op het internet zoals Gmail of Hotmail de e-mail laat doorsturen naar de Outlook cliënt. En wanneer je daarbij een koppeling realiseert via onder andere Bluetooth tussen Outlook en een synchronisatieprogramma voor de telefoon dan heb je ook op je telefoon alles voorhanden qua e-mail, taken en agenda, data van verjaardagen en nog veel meer.
Geen Microsoft-voorstander
Het is niet zozeer dat ik voorstander ben van Microsoft maar meer de ingeslagen weg toejuich waarin het op een gebruiksvriendelijk manier mogelijk wordt om data van allerlei bronnen op één centrale plek te hebben; te weten de desktop. Google is ook druk bezig met het integreren van allerlei data en applicaties (zoals Gmail, Google Drive, Google Agenda) op één desktop, maar dan voor de webbrowser Google Chrome. Kortom, het is een goede ontwikkeling dat de informatie van het internet en social media op één desktop staan. En zoals de Amerikanen het treffend zeggen: 'The world at your fingertips'.
Lees ook