Uitvinder Thijs Schumacher heeft een niet-verwijderbaar scan-and-trace-systeem (Frame-ID) ontwikkeld dat wordt ingebouwd in de zadelstangbuis van de fiets. Door een rijwiel op naam te zetten en van een identiteit te voorzien, is het aantal fietsdiefstallen in Nederland drastisch te verminderen.
Frame-id heeft daarnaast andere voordelen. Met api’s zijn de permanent scanbare framenummers te koppelen aan publieke en private systemen voor de registratie van fietsen. Denk aan het CBS, het Openbaar Ministerie, gemeenten, politie, RDW, EU/Interpol, OV/NS en het Digitaal Opkopers Register (DOR).
Fietsenwinkels moeten tegenwoordig verkochte fietsen aanmelden bij het laatstgenoemde register dat diefstal en heling moet tegengaan. Dat gebeurt handmatig. Met scannen is deze klus in een handomdraai geklaard, stelt Schumacher.
Ook OV/NS heeft baat bij een api. Zo’n virtueel koppelstuk geeft gebruikers snel toegang tot een fietsenstalling. De exploitant ziet direct wie er hoelang in de stalling staat. Voor de betaling en administratie is dat handig. Een aparte ingang voor gebruikers van Frame-ID bevordert ook de doorstroom. Naast publieke systemen zijn ook private systemen te koppelen zoals die van verhuur- en leasebedrijven, fabrikanten, verzekeraars, de ANWB, dealers en verenigingen. Dat is makkelijk voor bijvoorbeeld het afsluiten van contracten.
Geen elektriciteit
Anders dan bij bestaande track-and-trace-systemen is de Frame-ID-module permanent ingebouwd in het fietsframe. Volgens Schumacher is deze niet uit te schakelen of te verwijderen door fietsendieven. Ook is er geen elektriciteit nodig en blijft het altijd functioneren. ‘De id is onlosmakelijk verbonden met de fiets. De fiets kan via de app worden overgeschreven op naam bij aan- en verkoop.’ Met het scannen via de app is te zien of de fiets als gestolen is opgegeven. De module is verbonden met de fiets, die vervolgens gekoppeld is aan de gegevens van de eigenaar. ‘De politie kan daarmee binnen één seconde de rechtmatige eigenaar achterhalen.
De ontwerpfase is al afgerond en er is ook een octrooi toegekend op Europees niveau. De volgende stap is een een landelijke pilot. Daarvoor is Schumacher op zoek naar twintigduizend fietsbezitters die hun fiets willen laten voorzien van het framenummer. Na de pilot krijgen de deelnemers hun aankoopbedrag teruggestort. De inbouw kost vijftien tot twintig euro, het product zelf vijftig. Verzekeraars overwegen 65 euro korting te geven op de premie.Dat fietsfabrikanten niet staan te trappelen om dit systeem in te voeren, komt vooral omdat ze jaarlijks zo’n 350 miljoen omzet halen uit vervanging van gestolen fietsen waarvoor de eigenaar een verzekering heeft afgesloten. Enkele jaren geleden kwamen track-and-trace-systemen op, die niet goed werkten. Schumacher: ‘Met een goedkope jammer kon zo’n systeem onbruikbaar worden gemaakt. Zo’n jammer overschreeuwt het signaal namelijk.’ Volgens Schumacher kan Frame-ID de doorverkoop van een fiets tegenhouden. Bovendien wordt de kans om gepakt te worden extreem vergroot.