Managed hosting door True

KPN gaat handmatig email-problemen oplossen

 

Programmeren coding job werk

KPN gaat komende maand handmatig de emailaccounts van honderden klanten van KPN Internedservices herstellen. Dat schrijft het bedrijf in een statusupdate over problemen met email voor kleinzakelijke klanten. Die klanten klagen al sinds begin september steen en been dat ze niet bij hun mail, contactlijsten en archiefmails kunnen en dat KPN slecht bereikbaar is voor vragen en oplossingen.

De meesten klanten kunnen inmiddels via een omweg gebruik maken van mail via Microsoft 365. Maar ze kunnen niet bij gearchiveerde mails en contactlijsten. De oude emailservers zijn volgens KPN uit voorzorg afgesloten na een hack.

‘In de komende maand plaatsen wij, handmatig op afstand, het archief in de inbox’, schrijft KPN vandaag in een statusupdate. ‘Hoe lang het duurt voordat wij uw archief hebben teruggeplaatst, is afhankelijk van de grootte van uw archief en het aantal mailboxen. Op welk moment uw archief exact hersteld is, kunnen wij helaas niet aangeven.’

Het bedrijf zegt dat alle getroffen klanten inmiddels zijn benaderd en nog met ‘enkelen’ in contact te zijn om hun email zo snel mogelijk werkend te krijgen. De voortdurende storing is met name voor kleine ondernemers die gebruik maken van de dienst een domper omdat ze zo inkomsten mislopen doordat ze niet bij hun klantgegevens kunnen. Die ondernemers overwegen inmiddels juridische stappen omdat een adequate oplossing volgens hen veel te lang op zich laat wachten.

Het is niet precies duidelijk om hoeveel klanten het gaat. KPN communiceerde eerder het aantal van 280, maar volgens gedupeerden gaat het om een veel grotere groep van mogelijk honderden klanten. De leverancier zou het aantal bewust laag houden om de omvang van de problemen te maskeren.

Exchange Server

KPN meldde begin september dat door een kwetsbaarheid in Exchange Server onbevoegden toegang kregen tot de emailservers van de accounts van KPN Internedservices.  ‘We hebben de servers geïsoleerd en onderzocht. Daarop is uit veiligheidsoverweging besloten de toegang tot de inboxen af te sluiten’, meldde het bedrijf toen.

Die emaildienst van KPN Internedservices, gericht op kleine bedrijven, stopt. De uitfasering was eerder al aangekondigd, maar de migratie naar nieuwe aanbieders, zoals Argeweb en Microsoft 365-dienstverleners, wordt door de kwetsbaarheid in Exchange Server versneld uitgevoerd.

‘Oude mail, allemaal weg. Archief, allemaal weg? Hoe gaan ze dit oplossen? Is er een structurele oplossing? Worden klanten gecompenseerd?’, vraagt een teleurgestelde klant zich af in een mail aan Computable.

‘Je wilt bij een partij als deze snel weg, maar je wilt wel voor alle orders die je hebt misgelopen een vergoeding en daarover blijft het zeer stil. Ze gaven aan dit binnen twee weken opgelost te hebben of inzichtelijk te hebben’, verzucht deze gedupeerde ondernemer.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7250538). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.