Een pinstoring bij filialen van Albert Heijn, Etos en Gall&Gall is veroorzaakt door een probleem met een firewall van KPN. Op Tweede Pinksterdag vanaf ongeveer 16.00 uur konden klanten in winkels niet betalen met een pinpas.
Een KPN-woordvoerder meldt aan Computable: 'Er was een probleem met een firewall die specifiek voor Ahold wordt gebruikt. Wat er precies is misgegaan wordt nog onderzocht. Normaal neemt een andere firewall het over, het systeem is redundant uitgevoerd, maar dat gebeurde ook niet.' Daardoor kon geen verbinding worden gemaakt tussen het netwerk en het pinapparaat. Volgens de KPN-woordvoerder was er op het moment van de storing geen onderhoudswerk aan de gang.
In de ochtend van dinsdag 11 juni is rond 5 uur de storing verholpen. De meeste winkels gaan om 8 uur open, Alleen enkele AH to go-winkels die eerder open gaan en de Albert Heijn-vestiging op Schiphol die ook 's nachts open is, hebben nog last gehad van de storing, vertelt de woorvoerder.
Het is nog niet bekend of en op wie de schade wordt verhaald. Een woordvoerder van Ahold laat weten: 'Onze eerste prioriteit was om in alle winkels weer te kunnen pinnen. Dat is gelukkig nu het geval. Vanzelfsprekend houden we dat ook de komende uren nog nauwlettend in de gaten. Daarna gaan we zo snel mogelijk met KPN om tafel om dit grondig te evalueren.'
Eerder dicht
Door de storing, die door duizenden mensen werd gemeld op sociale media en storing.nl, konden klanten in de winkels van Ahold (Albert Heijn, Etos en Gall&Gall) niet met pin betalen. Sommige winkels besloten de deuren vroegtijdig te sluiten.