Managed hosting door True

ABN Amro, ING en Rabobank slachtoffer van DDoS-golf

Winkeliers bezorgd om aanhoudende aanvallen die betaalverkeer lamleggen

 

Hack

Een serie DDoS-aanvallen heeft afgelopen weekend en maandagochtend het betaalverkeer van Nederlandse banken platgelegd. Tijdens het weekend gingen de systemen van ABN Amro drie keer uit de lucht. ING was zondagavond het slachtoffer van DDoS-aanvallen die het betaalverkeer lamlegden. Rabobank meldt maandagochtend dat systemen uit de lucht zijn door DDoS-aanvallen.

Het is vooralsnog onbekend wie de aanvallen hebben uitgevoerd, maar er lijkt sprake te zijn van een aanvalsgolf. ING en ABN hebben inmiddels aangifte gedaan.

ABN Amro kampte zondagavond 28 januari rond 19.00 uur met een storing van 2,5 uur. Zaterdagavond duurde de storing ruim vier uur en zondagmiddag konden gebruikers twee uur lang geen gebruik maken van diverse diensten, meldt een woordvoerder aan Nu.nl

ING kampte zondagavond 28 januari rond 22.00 met een DDoS-aanval waardoor de diensten Mijn ING, mobiel bankieren en IDEAL niet of nauwelijks werkten. De bank stuurde maandagochtend 29 januari om 00.17 uur een tweet uit dat de storingen waren opgelost. De Rabobank kampt maandagochtend 29 januari 2018 ook met een DDoS-aanval waardoor bankdiensten niet werken, aldus de bank op twitter. 

Winkeliers bezorgd

Winkeliers zijn bezorgd over de golf van DDoS-aanvallen op banken. Volgens hen komt de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betaalverkeer in gevaar. Bovendien kosten de storingen de winkeliers omzet doordat klanten niet kunnen pinnen of kunnen afrekenen in de webshop. Volgens belangenorganisatie Detailhandel Nederland, waarin winkeliers zijn verenigd, zijn er de afgelopen maanden tientallen storingen geweest met de betaalsystemen van banken. 

Secretaris betalingsverkeer van Detailhandel Nederland, Michel van Bommel, meldt aan de NOS dat de impact van de verstoringen op de gehele betaalketen groot is. 'We doen bijvoorbeeld zo'n tien à elf miljoen betalingen per dag. Dat zijn er meer dan een miljoen per uur. Als er even niet afgerekend kan worden, zowel online als offline, dan heeft dit voor de winkeliers grote gevolgen voor hun omzet.'

De belangenorganisatie wil dat de stabiliteit van het betalingsverkeer hoger op de agenda komt bij de banken en de politiek.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6289617). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.