Nederlandse bedrijven hebben vaker te maken met ict-incidenten dan het Europese gemiddelde. Te denken valt dan aan uitval van ict-diensten, verlies van gegevens door storingen in hard- of software, ongeoorloofde toegang en onthulling van vertrouwelijke gegevens door inbraak, pharming of phishing. 22 procent van de Nederlandse ondernemingen heeft in 2009 te maken gehad met dergelijke ict-incidenten. In de hele Europese Unie was dat gemiddeld 15 procent. Dit blijkt uit onderzoek door Eurostat.
Storingen hebben veruit het grootste aandeel in de ict-incidenten die in Nederland plaatsvinden (19 procent van de bedrijven), gevolgd door aanvallen van buitenaf en infectie (beide 7 procent). Slechts 4 procent van de Nederlandse ondernemingen kampte in 2009 met inbraak, pharming of phishing. Met de genoemde 22 procent scoort Nederland een achtste plaats van de 29 onderzochte Europese landen. Portugal kampt veruit met de ict-incidenten: 40 procent van de bedrijven daar kampte met problemen.
Derde plek
Eurostat heeft in het onderzoek een verdeling gemaakt naar omvang van bedrijven. Hieruit blijkt dat 20 procent van de Nederlandse bedrijven met tien tot vijftig werkzame personen in 2009 te maken had met ict-incidenten. Voor bedrijven met vijftig tot 250 werkzame personen is dit 30 procent en bedrijven met meer dan 250 werknemers kampte 43 procent met incidenten.
Met dit laatste percentage scoort Nederland een derde plek achter Finland en Noorwegen. Ook heeft Eurostat een percentage vastgesteld voor het midden- en kleinbedrijf (tien tot 250 werkzame personen). 22 procent van de mkb-bedrijven had in 2009 te maken met ict-incidenten.