Managed hosting door True

Sms-aanbieder gaat kosten van misleiding betalen

 

Aanbieders van misleidende sms-diensten krijgen van Vodafone vanaf heden zelf de rekening gepresenteerd. Als eerste telecomaanbieder zal Vodafone klanten die vermoeden het slachtoffer te zijn van misleidende sms-diensten direct crediteren. De kosten hiervan worden verhaald op de aanbieder van de sms-dienst. Het is aan de aanbieder van de sms-dienst om te bewijzen dat de klacht van de klant ongegrond is.

Deze coulante opstelling ten opzichte van benadeelde klanten en harde opstelling ten opzichte van hardnekkige overtreders onder de aanbieders van sms-diensten moet ertoe leiden dat overlast voor klanten volledig verdwijnt, zo meldt Vodafone. 

Om dit te realiseren introduceert Vodafone een klachtenbeleid op basis van omgekeerde bewijslast. Hierbij krijgen klanten bij klachten over misleiding of bedrog in de regel het voordeel van de twijfel en worden ze meteen gecrediteerd. Het gecrediteerde geld wordt vervolgens teruggevorderd van de sms-dienstverlener via wie deze misleidende dienst is aangesloten. Herhaaldelijke overtreding van aanbieders van sms-diensten zal leiden tot afsluiting. Om klanten te helpen bij het indienen van hun klacht heeft Vodafone een speciaal klachtenloket geopend.  

Anthony Hellegers, directeur corporate development bij Vodafone Nederland: "Premium Sms-klachten hebben helaas een lange geschiedenis. De vele initiatieven door de sector en beleidsmakers hebben geleid tot hoge kosten voor operators, maar nog niet tot het gewenste effect. Wij willen geen onderdeel uitmaken van een sector die overlast blijft veroorzaken voor onze klanten."

De operator concludeert dat een harde aanpak van de sector de enige mogelijke manier is om Premium Sms-diensten uiteindelijk op een verantwoorde manier beschikbaar te maken voor klanten en te voorkomen dat operators steeds ingrijpender en kostbaarder maatregelen moeten nemen. Volgens Vodafone lijden de goeden hier onder de kwaden: de voordelen van nuttige en populaire Sms-diensten wegen momenteel niet op tegen de overlast voor klanten als gevolg van misleidende Premium Sms-diensten. Het bedrijf hoopt dan ook dat zijn inspanningen ondersteund worden door de andere operators, sms-dienstverleners en content aanbieders.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/3631823). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.