Managed hosting door True

Ede verwerkt 1500 coronahulp-aanvragen binnen seconden

Gemeente zet robot process automation in om burgers in nood te helpen

 

De gemeente Ede verwerkt coronasteun-aanvragen sneller dan het licht, nu het gebruikmaakt van de robot process automation (rpa)-oplossing van het Amerikaanse Kofax. De eveneens uit Ede afkomstige rpa-specialist Coforce hielp de gemeente met de implementatie.

Het initiatief bespaart gemeenteambtenaren aanzienlijk veel uren handmatige gegevensinvoer, waardoor ze het proces van aanmeldingen en het toewijzen van fondsen kunnen versnellen.

'Rpa-fundament om op te bouwen'

Via de TOZO (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers) keert de Nederlandse overheid maximaal vijftienhonderd euro uit aan burgers die te maken hebben met inkomensverlies vanwege corona. Binnen het programma worden tevens leningen verstrekt van maximaal 10.157 euro voor bedrijfskapitaal. Handmatige gegevensinvoer en verwerking duren drie tot vijf minuten per aanmelding en zijn gevoelig voor menselijke fouten. De oplossing van Coforce is gebouwd met Kofax RPA en helpt het goedkeuringsproces te versnellen. Dit gebeurt door automatisch gegevens en documenten op te halen die burgers online hebben ingevoerd.

‘Hierdoor kan de gemeente Ede in luttele seconden meer dan vijftienhonderd aanmeldingen verwerken’, aldus Ton Meeuwissen, informatiemanager in Ede. ‘Klein beginnen lijkt aantrekkelijk, maar je kunt in de problemen raken wanneer je de schaal moet vergroten.' Na een succesvolle pilot op de fiscale afdeling viel de keuze op een investering in Coforce en Kofax RPA. Meeuwissen noemt de oplossing een rpa-fundament om op te bouwen, inclusief alle privacy- en beveiligingselementen.

Rabobank ging Ede voor

Eerde robotiseerde de Rabobank de kredietaanpassing met Kofax waarmee het honderdduizend manuren bespaart. In verband met corona hoeven mkb’ers gedurende zes maanden geen aflossing te doen op hun bestaande microkredieten en betalen ze tijdens deze periode maximaal twee procent rente. De kredieten moesten dus worden aangepast. Met behulp van Kofax-software nam de ontwikkeling slechts vijf dagen in beslag en had de 'robot' binnen tien dagen daadwerkelijk de eerste aanpassingen verwerkt. Nog geen twee weken later waren alle wijzigingen doorgevoerd.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7063161). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.