Managed hosting door True

Burger vertrouwt digitale overheid niet

 

Burgers hebben weinig vertrouwen in de digitale dienstverlening van de overheid. Ze maken zich grote zorgen over de beveiliging van gegevens. Bovendien voelen burgers die over weinig ict-vaardigheden beschikken zich buitengesloten doordat diensten steeds vaker alleen digitaal beschikbaar zijn. Dat blijkt uit een rapport van de Nationale Ombudsman.

Ombudsman Alex Brenninkmeijer onderzocht samen met consumentenprogramma Tros Radar hoe burgers aankijken tegen de digitale overheid. De vragen gingen onder andere over veiligheid, het herstellen van administratieve fouten en de voordelen van digitale dienstverlening.

Van de respondenten heeft 36 procent geen vertrouwen in de manier waarop de overheid met gegevens omgaat. 46 procent heeft hier een redelijk vertrouwen in. Slechts 11 procent heeft vertrouwen in de manier waarop de overheid met gegevens van burgers omgaat (7 procent heeft geen mening). De RDW (Rijksdienst voor het wegverkeer) scoort het hoogste rapportcijfers voor zijn digitale dienstverlening (6,9). Uitkeringsinstantie UWV (werk.nl) scoort met een 4,8 het slechtst.

Bereikbaarheid en controle

'Niet alle burgers kunnen gemakkelijk meekomen met de digitale ontwikkelingen van de overheid. Een flinke groep ervaart blijvend problemen met digitale diensten', aldus Brenninkmeijer. De ombudsman stelt drie basisbehoeften bij de burger vast: toegankelijkheid, herstelmogelijkheden en vertrouwen. Hij vindt dat de overheid ook via een loket of een telefoonnummer bereikbaar moet zijn.

'Het is belangrijk dat mensen altijd zelf kunnen kiezen op welke manier zij contact opnemen met de overheid.' Hij spoort er bovendien op aan dat burgers de data die de overheid opslaat, kan controleren en eventueel kan corrigeren. In het rapport staat dat 95 procent van de burgers zelf wil kunnen kiezen om al dan niet digitaal te gaan, maar de meeste overheidsdiensten dwingen door bezuinigingen af dat burgers digitaal contact hebben.

Een concreet voorbeeld uit het rapport is de aanvraag van een WW-uitkering. Die kan alleen maar digitaal worden ingediend. Iemand die uit principe weigert om de aanvraag digitaal in te dienen, in het geval van een ict'er die het systeem niet veilig acht, krijgt geen gehoor. Het UWV vindt dat principiële redenen niet onder een uitzondering vallen.

Betrouwbaarheid en ict

Volgens de respondenten houdt de overheid ook onvoldoende rekening met de betrouwbaarheid van automatisering. Als voorbeeld wordt een zaak genoemd bij de gemeente Amsterdam. 'Parkeerwachten in verschillende gemeenten gebruiken een ingebouwd gps-systeem om te bewijzen dat zij de beboete auto op dat moment, op die bewuste plaats hebben aangetroffen. De vraag is echter hoe betrouwbaar de gps van de parkeerwachten is.'

De ombudsman van Amsterdam krijgt met enige regelmaat klachten waarbij de eigenaar van een auto claimt dat zijn auto niet op de genoemde plek stond, maar bijvoorbeeld aan de overkant, of net iets verder, waar geen parkeergeld wordt verlangd. Tot nu toe is het standaardpraktijk dat dergelijke bezwaren niet gehonoreerd worden, omdat de gps hard bewijs zou zijn. Recent is de ombudsman van Amsterdam echter een klacht voorgelegd waarbij camerabeelden laten zien dat de auto niet stond op de plek waar de parkeertechnologie stelt dat deze stond.

Voordelen

Burgers zijn niet alleen maar negatief. Ze vinden ook dat digitale dienstverlening voordelen heeft: 60 procent waardeert dat diensten 24 uur per dag beschikbaar zijn. 57 procent vindt het prettig om vanuit huis zaken te regelen. 45 procent vindt dat digitale dienstverlening hen minder tijd kost.

Onderzoek

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wil dat de burger in 2017 alle zaken met de overheid via het internet kan doen. Problemen met digitalisering zijn een rode draad in de klachten die de Nationale ombudsman sinds jaar en dag ontvangt. Hij zette samen met het tv-programma Tros Radar een enquête uit onder het Radar-panel. 48.000 burgers hebben die enquête ingevuld.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4948961). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.