Managed hosting door True

Ict-sector mort over aanbestedingsprocedures

 

bezwaar kritiek inspraak

Vier op de tien ict-bedrijven hebben slechte of zelfs zeer slechte ervaringen met aanbestedingsprocedures van de overheid. Die negatieve ervaringen zijn vooral gebaseerd op het tijdrovende en kostbare proces dat een aanbesteding met zich meebrengt. Dat blijkt uit de kwartaalmonitor van branchevereniging ICT~Office. De organisatie raadt de overheid aan om de aanbestedingsprocedure transparanter en minder tijdrovend te maken.

Uit de driemaandelijkse rapportage blijkt dat slechts 10 procent van de ondernemingen goede ervaringen heeft met aanbestedingsprocedures.

Een bedrijf besteedt gemiddeld ongeveer veertig uur aan het verzamelen van de documentatie die bij een aanbesteding wordt gevraagd. Ondernemingen hebben veel kritiek op de gestelde omzet-eisen. Volgens de brancheorganisatie bieden aanbestedingen daardoor onvoldoende toegang voor het midden- en kleinbedrijf.


Dialoog
De eisen voor deelname aan een aanbesteding moeten volgens ICT~Office meer overeenstemmen met de omvang van de opdracht. Bovendien zou de overheid meer in dialoog met het bedrijfsleven moeten gaan. Dat zou de kwaliteit van de procedure ten goede komen. Om overheden hierbij te helpen, ontwikkelde de branchevereniging een speciale online haalbaarheidstoets.

ICT~Office behartigt de belangen van vooral grote ict-bedrijven in Nederland.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/3633415). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Reacties

Grootste probleem van de aanbesteding ( het invullen van het boodschappenlijstje) is dat vaak de vorige aanbesteding klakkeloos herhaald wordt. Of dat er door een inkoopburo een template met find&replace de markt ingestuurd wordt. Zeker gezien het aantal aanbestedingen waarop niet of nauwelijks wordt ingeschreven moet onderhand toch wel duidelijk worden dat kennis gedeeld moet worden met de markt zodat de juiste aanvraag de markt in kan.
Welke overheidswege instantie zorgt nu voor een goed bestek? Graag namen noemen zodat we die als voorbeeld voor de rest kunnen stellen. De meeste aanbestedingen zijn we niet tevreden mee als branche, maar laten we onze potentiele klanten helpen. Dan wordt het voor iedereen beter.

Met vriendelijke groeten,

Rob van den Boogaard

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.