Managed hosting door True

TNO laat werkplekbeheer bij eigen ICT

 

Verscheuren

TNO blijk de aanbesteding van het kavel servicedesk- en werkplekbeheer vorig jaar te hebben ingetrokken. De uitwerking van de business case voor deze uitbesteding bood onvoldoende grond om tot gunning over te gaan, mede omdat de kosten voor het onderzoeksinstituut hoger uitvielen dan vooraf geraamd. Zo'n dertig ict-medewerkers kunnen bij TNO blijven werken. Het instituut sloot vorig jaar wel een groot outsourcingscontract met Capgemini voor het SAP-beheer en koos Previder voor het centraal afnemen van datacentercapaciteit.

Bij TNO liepen vanaf de tweede helft van 2012 een aantal uitbestedingscontracten. Het technologieinstituut maakte in januari 2013 bekend dat het het beheer van de SAP-applicatie en de onderliggende infrastructuur in handen ging leggen van Capgemini. Vijf SAP-beheerders stapten over. Verder zocht TNO nog een partner die de servicedesk en het werkplekbeheer wilde overnemen, inclusief de betrokken ruim dertig ict'ers. Dat plan blijkt in de loop van 2013 te zijn afgeblazen omdat de business case uiteindelijk toch niet rendabel bleek.

TNO sloot nog wel contracten met Previder, voor een centraal ingerichte, modernere, dubbeluitgevoerde datacenteromgeving, en ASP4all voor het beheer van de ict-infrastructuur van de Geologische Dienst van TNO, in het bijzonder het DINO-loket (DINO = het portaal met Data en Informatie van de Nederlandse Ondergrond).

Verder selecteerde het instituut eind 2013 na een tender tien inhuurpartners voor projectwerkzaamheden: Atos, Sogeti, Capgemini, Brunel, Caesar Accounts, CIM Solutions, Ilionx Software Solutions, Nexct Group, MyBrand Consultancy en Valid Solutions. TNO heeft ervoor gekozen om voor een langere tijd met een aantal vaste partners in it-projecten te gaan samenwerken om zodoende de inhuur van externen te reduceren, de kosten te verlagen en tijdelijke ict-capaciteit flexibeler en sneller te kunnen inzetten. 

Nieuwe ict-organisatie

Om de contacten met de externe partijen in goede banen te leiden heeft TNO bij zijn ict-afdeling de regie en uitvoering van elkaar gescheiden. De regieorganisatie bestaat uit 22 medewerkers, verdeeld over de groepen 'Demand & IT Change' en 'Supply'. De uitvoering van it-werkzaamheden vindt plaats bij de interne 'Service Provider', waarin de servicedesk- en werkplekmedewerkers en de datacenterbeheerders zijn ondergebracht, en de externe dienstverleners. TNO kent de functie chief information officer (cio) niet, maar een directeur Information Services, Martin Snoodijk.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4973777). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.