Managed hosting door True

'Loonoffer-discussie heeft Capgemini geschaad'

 

Jeroen Versteeg

Capgemini-directeur Jeroen Versteeg

De loonoffer-discussie bij Capgemini heeft de Utrechtse ict-dienstverlener geen goed gedaan. Dat is de algemene conclusie uit een opiniepeiling onder bezoekers van Computable, gehouden na het recente interview met Capgemini-directeur Jeroen Versteeg in het Financieele Dagblad op 31 juli 2013. Slechts 7 procent van de stemmers meent dat de discussie Capgemini een grotere naamsbekendheid en een beter imago heeft opgeleverd.

Op het moment van schrijven hebben 345 lezers van Computable een stem uitgebracht. De poll is nog steeds geopend, een stem uitbrengen kan nog. Het onderzoek kent vijf keuzes, die elk een mogelijk gevolg van de discussie over de loonoffers schetsen. De vraagstelling luidde: wat heeft de loonofferdiscussie Capgemini opgeleverd?

De eerste optie - een beschadigde directeur Jeroen Versteeg - kreeg 26 stemmen, goed voor 7 procent van het totaal. De tweede optie - een flinke deuk in het imago als werkgever - was met 141 stemmen goed voor 40 procent van de stemmen. De derde optie - meer vakbondsleden in de voorheen slecht georganiseerde ict-sector - kreeg in totaal 6 stemmen, goed voor 1 procent van het totaal.

De vierde optie koppelde de drie voorgaande opties tot één keuze. De meerderheid van de lezers die deelnemen aan de poll koos deze optie -  de drie bovengenoemde zaken. Met 148 stemmen was deze optie goed voor 42 procent van de stemmen. Daarmee geeft 93 procent van de stemmers aan dat de loonofferdicussie Capgemini heeft geschaad.

Reacties

Computable-expert André Salomons rekent voor onder het artikel over het interview met Versteeg in het FD dat de stijging van de winstgevendheid met 3 procentpunt een verbetering van het resultaat betekent van 67,5 procent. Een opsteker voor Versteeg. Maar voor de slechte communicatie over zijn loonoffer-plan geeft Salomons de Capgemini-bestuurder minpunten.

Ook Computable-expert Carlijn Wagemakers vreest dat de zogeheten kalibratiegesprekken niet alleen ingedutte werknemers heeft geactiveerd zich te ontwikkelen, maar ook goede krachten heeft afgeschrikt en wellicht weggejaagd. Een aantal reacties geeft aan dat het verhaal heel anders was geweest, wanneer directeur Versteeg ook een gebaar had gemaakt door salaris in te leveren.

ICT Services Guide

Uit een onderzoek naar het imago van de veertig grootste ict-dienstverleners dat marktonderzoeker Motivaction in het voorjaar van 2013 in opdracht van Computable hield, blijkt Capgemini de meest ingehuurde ict-dienstverlener in de afgelopen vijf jaar, na Microsoft. De onderneming scoort per deelgebied echter nergens een eerste plaats.

Op het onderdeel Business Intelligence scoort Capgemini een vierde plaats, op de onderdelen Beheer, ERP en Outsourcing een vijfde plaats, op Infrastructuur een zevende en op Development een achtste plaats. Op de overige deelgebieden wordt de ict-dienstverlener niet vaak genoeg genoemd om een statistisch relevante waarneming te doen.

Bekijk nu de complete inhoud van de Computable ICT Services Guide 2013.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4795416). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.