Managed hosting door True

Crisis stimuleert Nederlandse outsourcingmarkt

 

De groei is er nog niet uit is als het om outsourcing gaat, ondanks diverse verhalen over insourcing in de media. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau Quint Wellington Redwood en Whitelane Research onder tweehonderd Nederlandse respondenten op directieniveau. 45 procent van de respondenten geeft aan meer te gaan outsourcen dan nu het geval is. Van de gehele onderzoekspopulatie gaat 10 procent voor het eerst tot uitbesteding over.

In het huidige crisisklimaat blijven kostenreductie (64 procent) en het zich willen richten op kernactiviteiten (51 procent) de belangrijkste beweegredenen om te outsourcen. In de overheidssector komen de financiële factoren pas op de zesde plaats. Een aanzienlijke minderheid van 42 procent van de respondenten is ‘zeer ontevreden’ tot slechts ‘enigszins tevreden’ over zijn leveranciers; 58 procent is tevreden en zeer tevreden. Een aantal ‘klassieke’ spelers scoort laag waar het gaat om aspecten als proactiviteit, kwaliteit van sales en kwaliteit van services. ‘Deze leveranciers worstelen duidelijk met hun eigen identiteit, zijn weinig wendbaar en passen zich te weinig aan de marktontwikkelingen aan’, aldus de onderzoekers.

Organisatorische volwassenheid

Opvallender is de ontevredenheid bij de respondenten over hun eigen prestaties. Maar liefst tweederde van de respondenten is zeer ontevreden tot slechts enigszins tevreden over de eigen interne sourcing governance. De onderzoekers over deze uitkomst: ‘De mate van professionaliteit en het succes van outsourcing worden grotendeels bepaald door de organisatorische volwassenheid van klanten. Leveranciers hebben last van het relatief lage volwassenheidsniveau, maar maken er ook handig gebruik van.’

Leveranciers hebben moeite hun klanten vast te houden en zullen daar de komende jaren nog meer moeite mee krijgen. Niet minder dan veertien van de twintig geëvalueerde leveranciers zien zich geconfronteerd met klanten die nu al aangeven hun outsourcingscontract ‘waarschijnlijk of zeker’ niet bij hun huidige leverancier te gaan verlengen. Klanten blijken bovendien lopende contracten open te breken: ruim 50 procent van de respondenten heeft zijn contract met succes heronderhandeld en is er zo in geslaagd betere condities, lagere kosten en/of betere kwaliteit te bedingen.

First-time-right contracten

‘Het loont om bestaande contracten open te breken’, stellen de onderzoekers, ‘Door de felle concurrentie zijn leveranciers bereid concessies te doen. Deze uitkomst geeft ook aan dat er weinig first-time-right contracten zijn.’

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4715101). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.