Vanaf 2012 komen de meeste diploma’s in een centraal diplomaregister. Zo is makkelijker na te gaan of een diploma echt is en kan fraude beter worden bestreden. Ook hoeven burgers, onderwijsinstellingen, werkgevers en overheden straks nog maar bij één loket terecht om diplomagegevens op te vragen. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het wetsvoorstel gaat nog wel voor advies naar de Raad van State.
In het centraal landelijk register komen de diploma’s van iedereen die na een bepaalde datum een diploma heeft behaald in het door de overheid bekostigd voortgezet onderwijs, het hoger onderwijs, het beroepsonderwijs, de volwasseneneducatie, de inburgering en Nederlands als tweede taal.
Via het register kan makkelijker worden nagegaan of een diploma echt is en valt diplomafraude beter te bestrijden. Daarnaast geeft het register de diplomabezitter een voorziening voor het geval het diploma verloren raakt, door bijvoorbeeld diefstal of brand. Ook neemt het register burgers, onderwijsinstellingen, werkgevers en overheden werk uit handen: waar zij nu bij elkaar diplomagegevens moeten opvragen, kunnen zij straks bij één loket terecht.
Mening
Overheidsorganen die toegang nodig hebben om hun wettelijke taken uit te voeren, mogen gebruikmaken van het register zonder toestemming van de diplomabezitter. Derden, zoals werkgevers, hebben deze toestemming wel nodig.
Over het wetsvoorstel heeft een internetconsultatie plaatsgevonden waarbij burgers hun mening konden geven over de vormgeving van het register.