Managed hosting door True

ABN zoekt 500 man voor betaaltest met wearables

 

Ring voor contactloos betalen.

ABN Amro start 8 februari 2018 met een test waarbij klanten kunnen betalen met een ring, horloge, armband of sleutelhanger. Na interne tests met wearables wil het die nieuwe middelen voor contactloos betalen in de praktijk testen. De pilot duurt vier maanden. Naar eigen zeggen is de bank de eerste ter wereld die een wearable direct aan een betaalrekening koppelt.

De wearables hebben geen pincode en er kan in één keer maximaal 25 euro contactloos mee worden betaald. Worden er meer kleine betalingen achter elkaar gedaan, dan moet een pincode worden ingetoetst wanneer de grens van 50 euro is bereikt. In totaal kunnen gebruikers tien keer per dag betalen met hun draagbare accessoire waarin een chip en antenne zijn verwerkt.

De draagbare voorwerpen werken op alle betaalautomaten waarmee contactloos kan worden betaald. In ruil voor het gebruik van de wearables vraagt de bank aan deelnemers om feedback te geven. Dat gaat via een app. Zo moet het gebruik van de wearables tijdens de testperiode constant geoptimaliseerd worden.

Volgens de bank komt de test voort uit de wensen van klanten voor meer betaalgemak. De pilot vindt plaats in samenwerking Mastercard en wearable-beveiliger Digiseq. Volgens de bank voldoen de wearables in de pilot aan alle eisen voor betrouwbare en veilige betalingen.

'Helft betalingen contactloos'

Volgens ABN Amro is op dit moment de helft van alle betalingen contactloos. Yvonne Duits, productowner Payments, stelt dat de opmars van contactloos betalen niet beperkt blijft tot de betaalpas of mobiele telefoon. 'We zien dat steeds meer producten een betaalfunctionaliteit met ngc toevoegen. We willen deze betaalmethode dan ook graag met onze klanten testen met een aantal wearables.'

Ring, sleutelhanger, horloge, armband

Bij de ring, die gemaakt is van zirconia keramiek, zit de betaalchip verwerkt in de krasvrije laag van het sieraad. Bij de armband is de chip verwerkt in de metalen sluiting. Bij het horloge zit de chip ook in de band verwerkt. De chip van de sleutelhanger zit in een stukje metaal dat is verwerkt in een leren lusje.

Bij verlies of diefstal kunnen gebruikers de wearable direct blokkeren via een app of door in te loggen op internetbankieren.

De testperiode is van 8 februari 2018 tot en met 1 juni 2018. Deelnemers moeten in die periode minimaal twee betalingen per week doen met de wearable. Ze kunnen een voorkeur opgeven voor het type wearable dat ze het liefst zouden gebruiken. 

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6276000). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

De opkomst van internet en internetbankieren heeft de interactie tussen mensen en de bank verschoven; naarmate de technologie gebruiksvriendelijker wordt en beveiliging minder een barrière vormt, zijn meer mensen bereid om op deze manier met hun bank om te gaan en financiën op afstand te beheren. Deze technologische verschuiving is gunstig geweest voor banken die deze verandering omarmen, zoals ABM Amro dat nu met zijn nieuwe initiatief weer doet.

Door de komst van PSD2 en de mogelijkheden die het met zich meebrengt, staat de financiële sector voor de uitdaging om gegevens van consumenten te beschermen en hen tegelijkertijd de vrijheid te geven om online activiteiten te blijven ontdekken. Deze openstelling van klantgegevens zal echter een groot aantal nieuwe frauduleuze kwetsbaarheden met zich meebrengen. Open banking vereist dus de best mogelijke gebruikersauthenticatie, maar traditionele methoden om deze gegevens te beschermen zijn helaas niet gericht op het tijdperk van digitale innovatie. Ze moeten dus veranderen. Deze verandering houdt onder andere in dat identiteitsbescherming een actief onderdeel wordt van het financiële leven van de consument.

Gelukkig hebben we de oplossing hiervoor al in onze broekzak zitten; en de plaats die mobiele telefoons en andere mobiele devices zoals wearables in ons dagelijks leven inneemt, zal in snel tempo blijven groeien. De trend in onze branche gaat in de richting van' telefoon-as-a-token'. Dat betekent dat de smartphone in toenemende mate dient als persoonlijk authenticatie-device, waar verschillende andere wearables aan gekoppeld kunnen worden. Precies zoals de ring en horloge waar ABN Amro nu mee gaat testen. Door een dergelijke koppeling zijn de contactloze transacties veel gebruiksvriendelijker én veilig.

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×