Het loopt storm met reizigers die vandaag hun ov-chipkaart willen overzetten op hun smartphone. Door een koppeling met de sim-kaart en de nfc-antenne kunnen reizigers met hun mobieltje inchecken. Vooralsnog is dit alleen mogelijk met Android-toestellen van Vodafone, KPN en de KPN-dochters Simyo, Yes Telecom en Telfort.
Bij Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, is het druk, vertelt woordvoerder Nicky Jansen. 'Er zijn veel aanmeldingen, reizigers klagen dat het niet lukt. Dat komt omdat ze direct via de app OV-Chip Mobiel op pad willen gaan, maar ze hebben eerst een wallet van Vodafone of KPN nodig.'
Volgens Jansen is het een uitdaging om alle achterliggende systemen aan elkaar te knopen. 'Doordat er al berichten verschenen over de nieuwe dienst, voordat de site live was, zijn klanten direct gaan zoeken en liep de site vol.'
Translink heeft OV-Chip Mobiel eerst met een kleine groep getest en gaat deze nu samen met de telecomproviders invoeren. 'Die samenwerking is nieuw voor ons. We hebben eerst gezorgd dat alle systemen goed werken, voordat we live konden', aldus Jansen. Aanvankelijk wilden de bedrijven eind 2016 al live gaan met OV-Chip Mobiel maar die deadine werd niet gehaald.
Met OV-Chip Mobiel kunnen reizigers in- en uitchecken, saldo controleren en een overzicht zien van de transacties en de afgelegde route. De app ondergaat een gefaseerde invoer. In eerste instantie is het alleen beschikbaar op Android-toestellen met een geschikte simkaart van de providers Vodafone,KPN, Simyo, Yes Telecom en Telfort. De dienst is alleen toegankelijk voor klanten die reizen op vol tarief en toestemming hebben gegeven voor automatisch opladen. Later wordt het ook mogelijk om andere producten en saldo te laden via de app.
iPhone
Reizigers kunnen niet met hun iPhone inchecken, omdat Apple derden geen toegang geeft tot de nfc-chip. Translink kan niet aangeven of Apple in de toekomst aansluit op OV-Chip Mobiel.