Avaya, wereldwijd leverancier in communicatieoplossingen, software en services voor zakelijke omgevingen, heeft zijn partnerprogramma vernieuwd. Het nieuwe Edge-programma is vereenvoudigd, flexibeler en partners ontvangen hogere vergoedingen.
‘De kracht van een programma ligt in de bijdrage aan het succes van onze partners en de waardering voor de unieke bekwaamheid van die partners bij het bedienen van de klanten’, zegt Ronald Hoeijenbos, regional channel director Avaya. ’Dat betekent dat het programma niet alleen een sterk raamwerk maar ook flexibel moet zijn, met focus op de meest essentiële eisen. Ik ben ervan overtuigd dat het nieuwe Avaya Edge programma dat doet en onze partners in staat stelt verdere groei te realiseren en mee te veranderen met de markt en Avaya.’
Programmaonderdelen
Het partnerprogramma is volgens de leverancier vereenvoudigd. De eisen zijn versoepeld en de toevoeging van een nieuw niveau moeten de complexiteit en overhead voor de partner verminderen. ‘Zo beperkt Avaya Edge de tijd die gemoeid is met het invoeren van credentials tot bijna de helft, terwijl de partnerinspanningen voor het bijhouden van de co-delivery performance met 56 procent zijn teruggebracht’, aldus Hoeijenbos.
Hij vervolgt: ‘Partners ontvangen nu compensatie over een breder scala aan omzet, niet alleen over hardware en productverkopen, maar ook over terugkerende software en services. Bovendien zullen nieuwe incentives partners belonen voor prestaties op een aantal strategische domeinen, zoals klantwaarde, groei en inzet van nieuwe producten. Het nieuwe programma is daarnaast beter afgestemd op de voortdurende veranderingen in de sector, bij klanten en de partners zelf. Er komen vijf partnertracks, afgestemd op de go-to-marketmodellen van partners, waarbij de omzetdoelen en beloningen worden vastgesteld per track en geografische regio.’
Van hardware naar software
‘De communicatiesector beweegt van hardware naar een meer software-georiënteerde benadering’, legt Melvin Harmsen, managing director Avaya Nederland, uit. ‘Vendors die indirecte kanalen gebruiken als belangrijkste marktroute, moeten hun partners helpen zich te heroriënteren op de nieuwe behoeften van hun klanten. Avaya’s nieuwe Edge-programma is daar een voorbeeld van; het helpt partners om in te spelen op de veranderingen in de sector en slagvaardig te reageren op feedback van klanten om zo hun eigen programma’s uit te bouwen. Kortom, deze aanpak vergroot het vermogen van de partners van Avaya om zich te onderscheiden in de markt.’
Het nieuwe programma is sinds 1 oktober 2016 van kracht. In de overgangsperiode worden bestaande authorized partners beoordeeld volgens de regels van zowel het oude als het nieuwe programma. Als daarbij sprake is van niveauverschillen, dan geldt de eerste zes maanden het hoogste niveau.
Avaya is een Amerikaanse telecommunicatieleverancier met het hoofdkantoor in Basking Ridge in New Jersey. Het bedrijf is gespecialiseerd in telefonie, callcentertechnologie en datanetwerkoplossingen. Avaya is eigendom van de investeringsmaatschappijen Silver Lake Partners en Texas Pacific Group (TPG) en heeft wereldwijd meer dan negentienduizend medewerkers. Het Nederlandse kantoor staat in Nieuwegein.
Lees ook