De Nederlandse aanbieders van mobiele telefonie; KPN, T-Mobile en Vodafone hebben een afspraak gemaakt over een gezamenlijke noodvoorziening bij een langdurige storing. Als bij één van de aanbieders een stroring optreedt die langer dan drie dagen duurt of meer dan vijfhonderdduizend klanten treft, wordt via roaming in het getroffen gebied netwerkcapaciteit gedeeld om te zorgen dat klanten van de concurrerende leverancier toch bereikbaar zijn. Volgens Nederland ICT gaat het om een wereldwijde primeur waarbij mobiele operators in geval van nood netwerkcapaciteit beschikbaar stellen aan concurrenten.
De noodvoorziening die 'regional roaming' wordt genoemd moet de kwaliteit en continuïteit van de mobiele infrastructuur in Nederland versterken. Volgens de betrokken partijen is de noodvoorziening een technisch ingrijpende maatregel en wordt alleen ingezet bij storingen die naar verwachting langer duren dan drie dagen en die meer dan vijfhonderdduizend klanten treffen.
Als de noodvoorziening op verzoek van een operator in werking treedt, kunnen klanten op hun telefoon handmatig het netwerk van een andere operator selecteren. Als de storing is opgelost of als zij weer buiten het getroffen gebied zijn, schakelen ze handmatig terug op het netwerk van hun eigen operator. Ze worden daarover door hun eigen operator geïnformeerd. Regional roaming is in eerste instantie beschikbaar voor klanten met een abonnement bij KPN (inclusief Hi en Simyo), T-Mobile (inclusief Ben) en Vodafone (inclusief hollandsnieuwe). Dataverkeer kan vanwege de beschikbare capaciteit niet via het netwerk van een andere operator worden geleid.
Kamp
Brancheorganisatie Nederland ICT reageert: 'Mobiele communicatie is van steeds groter belang voor de economie en maatschappij. Daarom heeft minister van Economische Zaken Henk Kamp de sector verzocht om verder te onderzoeken hoe operators bij grote storingen het bel- en sms-verkeer van elkaar over kunnen nemen.'
Het verzoek volgde op een ingrijpende storing in april 2012, waarbij de operators de mogelijkheden hiertoe al onderzochten. In de afgelopen periode hebben KPN, T-Mobile en Vodafone daarvoor de noodzakelijke technische en juridische voorzieningen getroffen. De afspraken zijn vastgelegd in een draaiboek dat in werking treedt op verzoek van een operator die wordt getroffen door een langdurige storing.
Lees ook