Managed hosting door True

Lufthansa-piloten vliegen met Surface Pro 3

 

Piloot van Lufthansa met Microsoft Surface Pro 3

Lufthansa gaat vijfduizend piloten uitrusten met een Microsoft Surface Pro 3. De tablets vervangen de tot op heden door piloten gebruikte Windows-laptops. De uitrol begint in februari 2015, in de lente van datzelfde jaar zijn naar verwachting alle vliegeniers voorzien van een Surface Pro 3. De Duitse luchtvaartmaatschappij werkt al zo'n veertien jaar met Microsoft-technologie om de cockpitbemanning te bemannen.

Dochteronderneming Austrian Airlines is al begonnen met de uitrol van 950 Surface Pro 3-apparaten onder cockpitcrews.

Volgens Microsoft profiteren de Lufthansa-piloten en -copiloten dankzij de Surface Pro 3 van diverse efficiëntieslagen, te behalen dankzij de krachtige Intel Core i5-processor en de 128 GB aan opslag.

Het apparaat geeft hen toegang tot hun bedrijfsnetwerk en stelt de bemanning in staat om alle vluchtrelevante informatie, zoals vluchtschema’s, routepermissies en weerinformatie, vanuit de cockpit te bekijken en te updaten. Omdat vliegtuigsystemen de omgevings- en systeemdata uitlezen, is deze direct toegankelijk in Surface Pro 3-applicaties. Hierdoor zijn de apparaten te gebruiken om vliegroutes te optimaliseren en schadelijke uitstoot te verminderen.

Moderne tools

De Surface Pro 3 is ook te gebruiken als de bemanning aan de grond is. Zo kunnen de piloten elke vlucht voorbereiden en terugkijken en zijn via het apparaat interactieve trainingsprogramma’s voor nieuwe modellen te volgen. Daarnaast zijn elektronische grafieken van aankomst- en vertrekroutes beschikbaar via speciaal voor de Surface Pro 3 ontwikkelde applicaties. Dit geeft de vluchtbemanning moderne tools om nieuwe luchthavenroutes op te zetten.

'Aan het eind van de jaren negentig kregen we de eerste laptops in het vliegtuig. Met de komst van de Surface Pro 3 van Microsoft wordt de volledig papierloze cockpit realiteit', zegt Philipp Haller, B777-piloot bij Austrian Airlines. 'We gebruiken al vijftien jaar laptops om het papier aan boord te verminderen, maar die zwaardere apparaten konden we niet gebruiken tijdens het opstijgen en dalen. Dankzij de 'electronic flight bags' voor tablets die zijn gemonteerd in de cockpit is dat nu wel mogelijk.'

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/5199210). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.