Op de eerste dag van het Mobile World Congress in Barcelona is het al duidelijk waar iedereen de komende vier dagen de mond van vol zal hebben: apps.
Vorige jaren lag de nadruk van het Mobile World Congress voornamelijk op toekomstige mobiele infrastructuur, nieuwe toestellen, of nieuwe potentiële - vaak enorm gehypete - services voor telecomoperatoren. Bij de vorige editie van de jaarlijkse hoogmis voor de verzamelde mobiele industrie, had de realiteitszin het weer gewonnen van overmatig optimisme. "Laten we nu eens de plannen uitvoeren waarover we het al jaren hebben", leek toen het credo. Daarbij kwamen concrete toepassingen en applicaties voor de eindgebruikers meer in de spotlights.
Dit jaar zet die trend duidelijk door. Leveranciers van netwerkproducten, zoals Ericsson, schuiven concrete toepassingen ('verticals') naar voren, terwijl application providers ondergebracht zijn in een aparte hal. Het beste bewijs van het belang van het groeiende belang van 'apps' is echter dat 24 grote telecomoperatoren, waaronder AT&T, Vodafone, Deutsche Telekom en Orange, een alliantie opgericht hebben die een open platform wil creëren om applicaties te kunnen leveren aan alle gsm-gebruikers. De 'Wholesale Applications Community' wil een ecosystem op poten zetten voor de ontwikkeling en distributie van mobiele applicaties - onafhankelijk van de gebruikte handset. De 24 verzamelde operatoren staan samen voor meer dan 3 miljard klanten over de hele wereld. Handsetfabrikanten LG Electronics, Samsung en Sony Ericsson hebben zich alvast achter het initiatief geschaard.
Lees ook