Managed hosting door True

GfK: 13 procent verkoop GPS-apparaten via internet

 

Dertien procent van TomTom-achtige apparaten geschiedt via digitale verkoopkanalen. Volgens marktonderzoeker GfK ligt de gemiddelde verkoopprijs van een GPS-apparaat bij online winkels hoger dan bij bakstenen winkels.

Dat zei Filip van Dyck van GfK zojuist tijdens het Navigation Event op de High Tech Campus in Eindhoven.


Internetverkoop winstgevender

Een opmerkelijk gegeven uit de presentatie van Van Dyck is dat de gemiddelde verkoopprijs van Personal Navigation Devices (PND's) op internet hoger ligt dan bij andere verkoopkanalen. Prijsvergelijkingssites tonen overwegend de duurdere modellen, waardoor consumenten een selectie maken die voor de verkopers gunstig is.

GPS-apparaten zijn na platte beeldschermen de belangrijkste fundamenten achter verkopen voor winkeliers in de consumentenelektronica. Tv-schermen en computer displays zorgen voor 49 procent van de omzet, TomTom-achtige apparaten voor 16 procent en mobiele telefoons voor 13 procent van de brancheomzet.

De PND-markt in Europa laat een dalende trend zien. De gemiddelde verkoopprijzen dalen per jaar met 30 procent. Sinds 5 maanden neemt de groei in de verkopen af, in juli 2008 zelfs met 18 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

"Dit is is al een massamarkt. Het aantal beschikbare merken groeide in 3 jaar tijd van 15 tot 121", aldus de GfK-onderzoeker.

"Diensten niet los verkopen"

"Producenten moeten zich onderscheiden met features in producten." Als voorbeeld noemt hij 16:9-schermen, text-to-speech-functies of 3D-weergaves van kaartobjecten. Uit getoonde cijfers blijkt dat het toevoegen van functies een gunstig effect hebben op de gemiddelde verkoopprijs.

Ad Bastiaansen, mede-oprichter en directeur van Road Group, hierover tegen Emerce: "Ik geloof er niet in dat mensen extra willen betalen voor nieuwe diensten in hun PND", zoals TomTom bijvoorbeeld laat betalen voor weers- en verkeersinformatie. "Ik denk dat het beter is om de prijs voor die diensten al in de verkoopprijs van het apparaat te verwerken."

Volgens GfK is de GPS-toestellenmarkt nog lang niet uitgekristalliseerd. Van Dyck: "Er bestaat niet één Europese markt. In verschillende landen zijn verschillende merken in trek. Bovendien liggen de prijspeilen tot 40 procent uit elkaar, afhankelijk van in welk land je de PND aanschaft."

TomTom, bijvoorbeeld, kiest er voor om pas via internet een land te betreden als het lokaal een fysiek distributie-apparaat, bij winkels, operationeel heeft. Uit de GfK-cijfers blijkt dat een internetwinkel een winstgevender exercitie kan zijn.

Van Dyck verwacht dat er in 2008 in de 10 grootste EU-landen 18 miljoen GPS-apparaten zullen worden verkocht. Dat is een volumestijging van 30 procent. Wereldwijd zal de jaargroei van 53 procent de volumes, zoals het er nu naar uitziet, op 44 miljoen brengen.
Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/2730850). © Jaarbeurs IT Media.

?

 
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.