Veel nieuwe en ook iets minder nieuwe draadloze producten vielen begin deze maand te bewonderen in de Amsterdamse RAI tijdens Wireless Connectivity (WiCon) World. Zo toonden vertegenwoordigers van de Bluetooth Special Interest Group (SIG), Toshiba en Motorola een breed scala van met Bluetooth-technologie uitgeruste producten.
Bluetooth SIG toonde onder de stralende zon in een veertien jaar oude cabriolet enkele producten die een auto kunnen omtoveren in een mobiel kantoor, zoals een zonder schroeven in te bouwen carkit van Parrot en een mobiel navigatiesysteem van Navman. Binnen in de schaduw lag en stond een bonte verzameling kantooraccessoires uitgestald, waaronder een muis met ingebouwde hub en verschillende toetsenborden. Daaronder bevond zich ook een eBeam wireless, een apparaatje dat op een whiteboard of flipover geplaatst kan worden om aantekeningen die hierop gemaakt worden te bewaren in een aangesloten computer of rechtstreeks te delen met collega’s of klanten via internet. Daarnaast blikte SIG vooruit naar de nieuwe Enhanced Data Rate-standaard. Deze technologie maakt het mogelijk informatie drie keer zo snel over dezelfde bandbreedte te versturen en verlaagt het stroomverbruik. De standaard wordt pas officieel wanneer drie verschillende leveranciers Bluetooth SIG een volledig werkend prototype hebben gedemonstreerd, wat naar schatting eind 2004 of begin 2005 het geval zal zijn.
Toshiba toonde in haar stand onder meer een (via Bluetooth) op afstand bedienbare camera en een draadloze printoplossing die voortgevloeid is uit intensieve samenwerking met Canon. Armin Scherübl, senior specialist computer network technology product development, voorspelt aantrekkende verkoopcijfers voor Bluetooth-producten dankzij de vorig jaar gelanceerde v1.2-standaard. Naast Enhanced Voice Processing (een technologie die de kwaliteit van spraakverbindingen verbetert) bevatten producten die aan deze standaard voldoen Adaptive Frequency Hopping (waardoor automatisch gezocht wordt naar de minst gebruikte frequentie in de omgeving, en WLAN’s, magnetrons en DECT-telefoons zo min mogelijk gestoord worden). Scherübl: ‘Bluetooth en WLAN konden in het verleden niet goed naast elkaar gebruikt worden. Daardoor moesten bedrijven een keuze maken tussen de twee technologieën, zodat de verkoop van Bluetooth-producten werd geremd. Nu is dat nergens meer voor nodig.’
Vertrouwen
Fred Zimbric, productmanager Motorola personal communications sector, heeft om een andere reden dan Scherübl vertrouwen in de ontwikkeling van Bluetooth. Hij denkt dat de vraag op korte termijn een hoge vlucht zal nemen dankzij de Amerikaanse markt. ‘Die toename is te danken aan het groeiende aantal Bluetooth-autoaccessoires. Tot nu toe doet Bluetooth het veel beter in Europa (waar GSM de standaard is voor mobiele telefoons) dan in Amerika. Een aanbieder als Verizon heeft altijd geweigerd telefoons uit te voeren met Bluetooth. Maar nu kopen mensen een auto ter waarde van 30.000 dollar met allemaal leuke Bluetooth-snufjes erin. Die willen ze dan wel kunnen gebruiken, en daarom gaan ze hun provider onder druk zetten om ook een telefoon met Bluetooth te leveren.’
Wanneer Bluetooth volop vertegenwoordigd is in de Amerikaanse markt, neemt de vraag met grote sprongen toe, voorspelt Zimbric. ‘En zodra de gigantisch grote Amerikaanse markt vraagt om Bluetooth, neemt het aanbod van nieuwe toepassingen nog sneller toe. Daar ben ik van overtuigd.’
Hoewel Zimbric denkt dat er altijd telefoons zonder Bluetooth op de markt blijven komen, ‘omdat die nu eenmaal goedkoper zijn en er altijd mensen zullen zijn die een zo goedkoop mogelijk toestel willen’, stelt hij vast dat de techniek in steeds meer toestellen voorkomt. ‘Ook de middenklasse telefoons zijn inmiddels uitgerust met Bluetooth. Het is echt een volwassen technologie geworden, met een heel breed aanbod van accessoires.’
Trend
Terugkomend op de toename van Bluetooth-producten onder de autoaccessoires wijst Zimbric onder meer op Motorola’s eigen HF800, een apparaat dat zowel als mobiele carkit als als speakerphone gebruikt kan worden. ‘Dit apparaat speelt in op de trend dat mensen vaak snel van auto wisselen, of zelfs regelmatig in verschillende auto’s rijden. Het kan heel eenvoudig in een auto geplaatst worden, waardoor het niet meer nodig is een monteur in te schakelen voor de installatie van een dure carkit. Zulke apparaatjes gaan een grote hit worden in de nabije toekomst.’
Meer in het algemeen voorspelt Zimbric dat de snelheid waarmee devices onderling kunnen ‘praten’ in ras tempo verder zal stijgen. En hij voorspelt de opkomst van applicaties die mobiele telefoon en pc draadloos informatie laten uitwisselen, zoals Motorola’s Mobile PhoneTools 2.0. ‘Het zal steeds gemakkelijker worden om je adressenbestand uit bijvoorbeeld Outlook te synchroniseren met je mobiele telefoon. Daarnaast zal de mobiele telefoon steeds vaker gebruikt worden als modem voor een laptop. Die mogelijkheid bestaat natuurlijk al langer, maar niet iedere gebruiker is zich daar even goed van bewust.’