Netwerkbedrijf Cisco stapt in de markt voor draadloos audio en video en is daarmee plotsklaps een concurrent van Philips geworden, die deze markt (naast Sonos en Logitech) lange tijd domineerde.
Op de Consumer Electronics Show (CES) die in Las Vegas plaatsvindt, kondigt Cisco zijn productlijn Wireless Home Audio aan. Eigenlijk een activiteit van dochter Linksys, bekend van apparatuur voor draadloze routers.
Wireless Home Video is een systeem waarbij audio met behulp van wifi naar apparatuur in andere vertrekken wordt gestuurd. De bestanden kunnen op een pc of netwerkschijf staan. Met door Cisco ontwikkelde software - Media Importer - kunnen multimediabestanden worden geïndexeerd, maar ook kunnen albumcovers van internet worden opgehaald. Cisco is een samenwerking aangegaan met internetdiensten als Rhapsody en RadioTime.
Ook is een Media Hub aangekondigd die drie HD streams tegelijk kan verwerken. De nieuwe producten - vanaf 300 euro - worden in maart in Nederland verwacht.
De nadrukkelijke verschuiving naar consumtenelektronica voor een netwerkbedrijf zat overigens al langer in de pijplijn. Cisco zit tegenwoordig ook in de markt voor kabelmodems. In 2006 meldde de Financial Times al dat het bedrijf van plan was om consumententelefoons, radio's en home cinema sets voorzien van de laatste netwerktechnologie te lanceren. Het bedrijf nam onder meer Kiss Technology over dat DVD-spelers, videorecorders en plasma-tv's met netwerktechnologie ontwikkelde.
De audiomarkt is echter nieuw voor het Amerikaanse bedrijf. Philips lanceerde enkele jaren geleden een draadloos concept onder de noemer Streamium. Met name de door Cisco ontwikkelde Conductor doet daar sterk aan denken. Een massamarkt is het overigens nog lang niet.
Op de MacWorld Expo - die tegelijk met CES begon in San Francisco kondigde Cisco trouwens ook nog een iPhone App voor gebruikers van WebEx Meeting Center en Uified MeetingPlace, onlinediensten voor het delen van bestanden.
Lees ook