Online retailers en fabrikanten van consumentenproducten die hun websites met verbeterde functionaliteit verrijken zullen dit jaar het meeste succes boeken. Het gaat in 2008 vooral om dat er veel opties zijn voor levering en betalen online.
Dit zijn de bevindingen van Victoria Bracewell Lewis van Forrester. Haar onderzoek duidt een belangrijke trend voor retailers in 2008.
Social Computing en Web 2.0 zijn in 2007 populair geworden en spelen ook het komend jaar een belangrijke rol. In Europa kunnen retailers vooral succes boeken als ze rekening houden met het feit dat consumenten voor alles online winkelen. Retailers en fabrikanten van consumentenproducten moeten hun aandacht geven aan eCommerce-presence om meteen voordeel te halen uit deze trend.
Tegen deze achtergrond verwacht Forrester verder in 2008 verbetering in samenwerkende verkoopstrategieën, meer consumenten die onmiddelijk en makkelijk online willen kunnen kopen, verbetering van tools om producten online te vinden en te bekijken en de opkomst van mobiel vergelijken bij het online shoppen.
Complete oplossing
Er zijn tal van oplossingen op de markt om retailers met deze trend te helpen. Mediaxplosion en WINC Internet & Communications bijvoorbeeld introduceerden onlangs de eerste Webshop Service Provider van Nederland met een compleet modulair pakket aan Webshop Services.
Mediaxplosion heeft in samenwerking met WINC een geavanceerd Content Management Systeem (CMS) en een volledig geautomatiseerd backoffice & CRM systeem ontwikkeld. Deze systemen kunnen relatief makkelijk in iedere webshop geïntegreerd worden. Op deze manier kan met een minimum aan resources een groot aantal orders verwerkt worden.
Maar met het online verwerken van orders ben je er nog niet. Als professionele webshop kun je niet zonder klantenservice, voorraadbeheer en logistieke verwerking. Dit is waar Mediaxplosion en WINC verdergaan dan andere partijen. Zij bieden webwinkeliers de mogelijkheid om ook operationele activiteiten uit te besteden.
"Er zijn veel webshops die zouden kunnen groeien maar een tekort aan tijd, faciliteiten, personeel of investeringsmogelijkheden hebben. Hierdoor lopen zij opportuniteiten mis", aldus Judith van Dijk, directeur van Mediaxplosion. "Met WINC enerzijds en Mediaxplosion anderzijds beschikken wij over de kennis én de faciliteiten om webwinkeliers zowel op technisch en commercieel gebied als op operationeel niveau te ondersteunen en te adviseren. En omdat er al een aantal webshops meeliften op ons platform zijn er interessante kostenvoordelen te behalen", aldus Michel Meijerink, directeur van WINC.
Mediaxplosion en WINC gaan hun Webshop Services aanbieden onder de naam ShopzOnline in de vorm van 6 modules die een webwinkelier naargelang zijn behoefte kan inzetten: Hosting, Website & CMS, Backoffice & CRM, Klantenservice, Opslag & Distributie en eMarketing.
Lees ook