In veel directiekamers worden de ogen groot wanneer er gesproken wordt over een nieuwe it-inrichting. De voordelen van werken op afstand, vanuit huis of mobiel, zijn voor de organisatie groot. Voor veel managers lijkt het vooral aantrekkelijk omdat zij eindelijk een excuus hebben om de nieuwste Blackberry te kopen. Of een plastic konijn dat met draaiende oren aangeeft of er e-mail binnenkomt. Het gejuich door de kooplust overstemt de argumenten van de it-beheerder voor de hogere budgetten.
De productpagina's van veel it- en managementbladen zijn vaak de bestgelezen rubrieken. Zij tonen een Luilekkerland aan mobiele apparaten, zoals glimmende pda's, prachtig vormgegeven laptops, tablet-pc's en sexy smartphones. Bovendien maken de gadgets de bedrijfsprocessen efficiënt en de medewerkers productiever. Mooier kan het bijna niet!
Managers kijken echter zelden naar de onderliggende infrastructuur. Zij redeneren dat er allang geïnvesteerd is in servers, telefoonlijnen en netwerkkabels. Dus telewerken kan er snel even bij, zonder extra uitgaven. Om de nieuwe manier van werken mogelijk te maken zijn er echter ingrijpende veranderingen en nieuwe investeringen nodig in de bestaande netwerkinfrastructuur.
Voor resellers liggen hier kansen. Natuurlijk verkopen zij graag alle mobiele apparaten en nieuwste gadgets. De marges daarop zijn echter flinterdun. De échte kansen liggen in het kunnen vertalen van techniek naar strategie. In het duidelijk uiteenzetten waarom een Blackberry vraagt om een nieuwe netwerkinfrastructuur, in het aantonen dat die investering een hoog rendement met zich mee kan brengen. Dat is het fundament onder een solide relatie met klanten en een basis van vertrouwen.
Erik-Jan van Leeuwen
CEO Login Consultants