Managed hosting door True

'Beeld van Facebook-generatie klopt niet'

Promovendus: jongeren ontwikkelen behoefte voor privacy

 

Jongeren die hun ziel en zaligheid op internet plaatsen, doen dat niet omdat privacy voor hun generatie een gepasseerd station is. Hun schijnbaar roekeloze omgang met priv├ęgegevens op internet past bij hun ontwikkelingsfase en is vermoedelijk van voorbijgaande aard. Het zou kunnen betekenen dat de 'Facebook-generatie' zoals deze groep vaak wordt voorgesteld, helemaal niet bestaat. Dat stelt promovendus Wouter Steijn. Hij promoveerde aan de universiteit van Tilburg (Tilburg Institute for Law, Technology and Society) TILT.

Voor het proefschrift met de titel: 'Developing a Sense of Privacy: An investigation of privacy and the difference between young and old in the context of social network sites' legde de onderzoeker 720 Nederlandse internetgebruikers van 12 tot 87 jaar vragenlijsten voor over hun gedrag op social media. Uit hun antwoorden blijkt, dat dit gedrag vooral wordt ingegeven door de behoeften die horen bij hun ontwikkelingsfase. 'Adolescenten zijn vooral bezig met vrienden maken en het vormgeven van hun identiteit', legt Steijn uit. 'Ouderen hebben die behoefte minder; zij zijn meer bezig met de controle die zij hebben over hun data.'

Het verschil in omgang met social media tussen jongeren en ouderen wordt vaak verklaard als generatieverschil: jongeren die opgroeien met internet en social media, de 'Facebook-generatie’, houden er nu eenmaal andere waarden op na. Steijn vindt die suggestie niet alleen misleidend, maar ook riskant.

'De onderliggende gedachte is dat de ontspannen houding van jongeren ten aanzien van privacy hoort bij hun generatie en dus niet meer verandert. Door dat idee kunnen wetgevers en aanbieders van social media gaan denken dat privacy ook niet langer beschermd hoeft te worden. Zodat er op een gegeven moment geen keuze voor privacy meer mogelijk is.'

De onderzoeker verwacht dat naarmate jongeren ouder worden, hun privacy-behoefte zich eveneens zal ontwikkelen. Het is daarom belangrijk om ook vanuit een technologisch en juridisch oogpunt te bouwen aan een maatschappij waarin die privacy nog te behalen is.

'Faceboek-generatie bestaat niet'

Steijn stelt dat voor verdere onderbouwing van zijn idee langduriger onderzoek nodig is. Social media zijn nu eenmaal een recent verschijnsel en de manier waarop mensen ermee omgaan, is nog in ontwikkeling. 'Het belangrijkste punt van mijn onderzoek is dat de Facebook-generatie misschien wel helemaal niet bestaat', zegt Steijn. 'Het zijn gewoon jongeren die toegang hebben tot Facebook en daar datgene doen, wat de voorgaande generatie op het schoolplein deed.'

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/5166316). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.