De markt voor streaming audio en video producten zal in 2010 een omvang van zeker 400 miljoen dollar hebben bereikt. Dat verwacht Philips, dat gisteren in het Portugese Sintra zijn nieuwste producten aan de Europese pers introduceerde en dat vandaag in Eindhoven voor de Nederlandse pers herhaalt.
Philips investeert fors in de opslag en het beheer van digitale muziek. Zo werd gisteren onder meer het nieuwste Philips Wireless Music Center onthuld, een opvallend vormgegeven audiosysteem dat tot 1500 cd’s als Mp3 naar en harde schijf van 80 GB kan wegschrijven. Het systeem kan zonder onderbreking muziek naar vijf stations in afzonderlijke kamers streamen.
Begin dit jaar kondigde Philips op de CES in Las Vegas al een samenwerking aan met de Rhapsody Music Experience aan voor zijn digitale streaming audioproducten. Voor Europa kijkt Philips naar een soortgelijke samenwerking. Dat kan Rhapsody worden, maar ook een andere dienst. Voorlopig wil Philips zich in elk geval blijven concentreren op streaming audio. "Streaming video geeft nog te veel problemen," vertelde Bart Bomers van Philips.
Philips lanceerde op het terrein van een voormalig klooster op het Penha Longa Hotel Spa & Golf Resort zijn nieuwste producten onder de noemer Consumer Lifestyle. In januari zijn divisies voor consumentenelektronica, personal care en huishoudelijke apparaten formeel samengevoegd: ruim 25.000 werknemers in 49 landen. Wellicht komt daar in de toekomst ook de lichtdivisie bij. Van een echte synergie is nog geen sprake, het verbindende element is volgens Philips zijn "nieuwe, rijke ervaringen die inspelen op hun verlangen naar ontspanning en waar de consument zich beter bij voelt." Wel wordt gestreefd naar een universeel ontwerp, waarbij afgeronde hoeken, zuivere materialen en licht een belangrijke rol spelen.
FullSound
In de markt voor Mp3 spelers hoopt Philips zich voortaan te onderscheiden door kwalitatief hoogwaardig geluid. Met de gepatenteerde FullSound technologie wordt het Mp3 geluid verrijkt met meer dynamiek. De technologie is ontwikkeld door het innovatielab van Philips in het Belgische Leuven en wordt in nagenoeg alle Mp3 producten van Philips verwerkt. Philips gaat de techniek voorlopig niet licenseren.
Grote verwachtingen heeft het bedrijf ook van digitale beeldrecorders, die nu nog maar door een kwart van de tv kijkers wordt aangeschaft. De nieuwste recorders herkennen automatisch wanneer een reclame begint en start, onder meer aan de hand van snelle beeld- en geluidswisselingen, maar de reclames worden niet gewist, zo benadrukt Philips. Toekomstige modellen gaan de video-informatie draadloos verwerken.
Philips onthulde gisteren ook zijn nieuwste televisielijn, zonder uitzondering LCD toestellen. Ook Philips zal zich grotendeels uit de markt voor plasma televisie terugtrekken, nadat ook andere merken (onder meer Pioneer) deze markt aan het verlaten zijn. "Je moet gewoon nuchter naar de markt kijken," vertelde Danny Tack, hoofd marketing en strategie van Philips Flat TV. "LCD is waar het tegenwoordig om draait."