Bij awards komt meer kijken dan winnen of verliezen. Ook als je hebt gewonnen: er is werk aan de winkel!
Tegenwoordig worden er steeds meer awards uitgereikt, denk aan de CRN Channel Awards, Beste imago in e-business, ENIAC-scriptieprijs, het IEC 1906 Award en ga zo maar door. En ze zijn allemaal even belangrijk natuurlijk. Je hoort er bijna niet meer bij als je geen awards uitreikt of er minimaal eentje hebt gewonnen. Ik vraag me weleens af wat nou eigenlijk het doel is van al die awarduitreikingen en wat er eigenlijk zo belangrijk is aan zo'n award? Want wat betekent het als je een award hebt gewonnen; de prijs zelf kan op het bureau worden neergezet, in de boardroom of prominent bij de receptie. Maar wat doe je met de erkenning?
Zelf kom ik vaak bij Award uitreikingen. En soms denk ik dat we best zouden mogen winnen, bijvoorbeeld in de categorie Beste Marketing bij de Misco Awards van vorig jaar. Helaas, het mocht nog niet zo zijn, altijd is er een andere ‘gelukkige' winnaar. Op de weg terug van de laatste Awarduitreiking die ik bijwoonde, merkte ik dat het ‘verliezen ‘ in deze mij veel oplevert. Gedrevenheid, inzicht en de wil om die Award volgend jaar in de wacht te slepen. Alsof ik het licht zag in wat we fout hebben gedaan. Alsof het niet winnen van de Award voor mij duidelijk heeft gemaakt dat we 2008 simpelweg beter ons best moeten. Ik zit boordevol ideeën en weet zeker dat we alleen vooruit kunnen gaan. Stilletjes vraag ik me dan tussen mijn geweldige zakelijke ingevingen in af: Wat zullen de winnaars nu doen? Wat heeft die Award hen eigenlijk opgeleverd?
Björn Heisterkamp
Marketing manager bij GO Telecom