ABN Amro gaat zijn operationeel model vereenvoudigen en centraliseren, waarbij digitalisering een grote rol speelt. Als gevolg hiervan neemt de bank afscheid van zo’n vijftien procent van zijn medewerkers. Vooral in 2022 worden arbeidsplaatsen geschrapt. De bank verwacht de schade voor het personeel te beperken door natuurlijk verloop en omscholing van het personeel naar rollen waarin tekorten zijn. De reorganisatie, waar zo'n 150 miljoen euro voor wordt uitgetrokken, maakt onderdeel uit van een kostenbesparingsplan.
Dat maakt ABN Amro bekend tijdens een strategie-review en virtuele investeerdersupdate.
De reorganisatie maakt onderdeel uit van de kostenbesparing. Zo wil de bank de kosten in 2024 met zevenhonderd miljoen euro laten dalen tot 4,7 miljard euro. De strategische investeringen komen op driehonderd miljoen euro uit en voor de herstructurering wordt 150 miljoen euro opzijgezet.
ABN Amro wil het operationeel model rigoureus vereenvoudigen en centraliseren, om op deze manier de aandacht op de klant te richten en efficiënter te werken. De bank gaat het merendeel (negentig procent) van alle processen voor de verwerking van grote volumes uiterlijk eind 2024 digitaliseren.
Verkoop hoofdkantoor
Daarnaast gaat de bank het aantal kantoren verminderen, omdat klanten steeds meer digitaal zakendoen. Zo komt het hoofdkantoor aan de Gustav Mahlerlaan (Amsterdamse Zuidas) in 2021 in de etalage te staan. Als onderdeel van de verkoop gaat de bank een deel van het gebouw terughuren om als officieel hoofdkantoor te dienen.
Ook vinden er wijzigingen plaats bij het kantoor aan de Foppingadreef in Amsterdam-Zuidoost. Dit tweede hoofdkantoor wordt verbouwd tot de nieuwe thuisbasis voor ongeveer 10.800 medewerkers.
Lees ook