Managed hosting door True

Between krijgt curator niet te spreken

Corso-curator gooit deur dicht voor HeadFirst

 

Weigeren

Ict-detacheerder HeadFirst wil meepraten over de afhandeling van het faillissement van concurrent Corso, maar curator Coen Houtman heeft dit geweigerd. Hij heeft inmiddels afspraken gemaakt met detacheerder De Staffing Groep, waar IT-Staffing en IP-Staffing onder vallen, en hij zit niet op de inmenging van HeadFirst te wachten. Hier is laatstgenoemde het niet mee eens, want deze detacheerder vindt dat er ook naar de financiële consequenties gekeken moest worden voordat het faillissement over Corso werd uitgesproken.

De deal tussen curator Houtman van advocatenkantoor Poelmann van den Broek uit Nijmegen en de Staffing Groep houdt concreet in dat vanaf het uitspreken van het faillissement de Staffing Groep de honneurs van Corso waarneemt. Alle aansprakelijkheid voorafgaand aan het faillissement is niet te verhalen op de Staffing Groep. Door het kopen van de goodwill krijgt de Staffing Groep voorrang bij het opnieuw vastleggen van gemaakte afspraken. Het is uiteindelijk aan de klant en de zelfstandig ict’er of ze in zee willen gaan met de Staffing Groep.

Leed verzachten

‘Maar in de afspraken is alleen gekeken naar de toekomst, dus naar het continueren van de handel’, zegt Franklin Loman, csrm-manager van HeadFirst. ‘Met het verleden wordt geen rekening gehouden, maar daar zit wel de pijn. Er zijn op dit moment honderden zelfstandige ict’ers geplaatst bij klanten. Voordat een bedrijf failliet gaat, moet je toch wel minimaal twee facturen uit hebben staan. Als je een uurloon van zestig tot zeventig euro hanteert, dan zit de kostenpost per zelfstandige zo tussen de twintig- en dertigduizend euro. Dan loopt de totale kostenpost in de miljoenen. Wij wilden helpen dat leed te verzachten.’

HeadFirst wil gedupeerden van het Corso-faillissement compenseren door een deel van de marge die een detacheerder opstrijkt terug te geven aan de zelfstandig ict-ondernemer en de klant. ‘Zo kunnen we de schade beperken en helpen we om liquiditeitsproblemen te voorkomen, vooral bij die freelancers. Als curator ben je verplicht om ook daar naar te kijken, maar dat gebeurt nu dus niet. We zijn daarom genoodzaakt om zelf een actie te gaan opzetten. We hebben veel overlap met wat Corso deed en via die kanalen gaan we informatie delen. Daarnaast zullen we via LinkedIn en andere social media op zoek gaan naar gedupeerde zelfstandigen om hen hulp te bieden. We hoeven in ieder geval niet te verdienen aan het leed van een ander.’

Between

Ook ict-detacheerder Between heeft zich bij Computable gemeld en deelt de mening van HeadFirst. Dit bedrijf heeft echter nog niet de curator te spreken gekregen. ‘Ik heb de indruk dat er een rookgordijn opgetrokken wordt’, zegt Hans Al, verantwoordelijk voor Europese aanbestedingen en acquisities bij Between. ‘IT-Staffing neemt met de deal een voorschot op het geheel, terwijl de klant moet beslissen hoe hij verder wilt. We hebben getracht met curator Houtman in contact te treden, maar dit lukt maar niet. Wij gaan in ieder geval overleggen met de klanten waaraan Corso ook mensen leverden om te kijken wat we kunnen doen. Daarnaast zeggen we getroffen zzp’ers toe dat als ze met ons zaken willen doen, we versneld, binnen een week gaan betalen om zo het eerste financiële leed te compenseren. Daarnaast kunnen we hen bijstaan in het opzeggen van hun huidige contracten.’

Curator Coen Houtman was nog niet in staat om te reageren op Computable-vragen.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4924767). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.