Managed hosting door True

Dienstverlener heeft bijna 25 miljoen euro betalingsachterstand

Pensioenfonds daagt Atos voor kantonrechter

 

vrouwe justitia rechter rechtszaak rechtbank

Stichting Pensioenfonds Atos stapt naar de kantonrechter om ict-dienstverlener Atos Nederland te dwingen weer de aanvullende premies te gaan betalen. De betalingsachterstand van Atos in het pensioenfonds is het eerste kwartaal opgelopen tot 24,45 miljoen euro. Beide partijen verschillen van mening hoe de lasten verdeeld moeten worden door de toegenomen levensverwachting van mensen.

Atos Nederland is medio 2012 gestopt met het betalen van de maandelijkse termijnen van 3 procent extra premie. Ook heeft de ict-dienstverlener niet de extra verschuldigde betalingen in 2012 van 5,8 miljoen euro en de vierde termijn van de in 2012 verschuldigde achtergestelde lening naar het eigen pensioenfonds overgemaakt. De achterstand in de betalingen was per eind 2012 al opgelopen tot 10,9 miljoen euro. Sindsdien is de totale achterstand in de betalingen opgelopen tot 24,45 miljoen euro per 31 maart 2013.

Eind 2008 was de dekkingsgraad van Pensioenfonds Atos lager dan 100 procent. Het gat in de begroting van het pensioenfonds was opgelopen tot 39 miljoen euro. Daarom is er een herstelovereenkomst met Atos afgesproken waarin extra betalingen zouden worden gedaan. Beide partijen spraken af om met het extra geld de dekkingsgraad weer boven de benodigde 105 procent te krijgen.

Voortzetten samenwerking

Eerder besloten Atos en zijn pensioenfonds om hun geschil ter arbitrage voor te leggen. Dit bracht geen soelaas waarna het pensioenfonds heeft besloten Atos te dagvaarden voor de kantonrechter. Wanneer de zaak gaat spelen, is nog niet bekend. Een woordvoerder bij Atos laat weten dat het bedrijf niet reageert zolang de zaak loopt en het pensioenfonds laat in een verklaring op de website weten ‘te blijven streven naar voortzetting van de samenwerking met Atos met oog voor de belangen van alle betrokken partijen’

‘We blijven inderdaad met elkaar praten’, zegt Arend van Buuren, secretaris van het bestuur van Stichting Pensioenfonds Atos. ‘We hebben een verschil van inzicht waarin nu nog een juridische procedure rest. Daarin zijn wij als pensioenfonds niet uniek, dergelijke zaken hebben vaker gespeeld. Dit gebeurde ook bijvoorbeeld bij TNT Post. We verwachten in het gelijk gesteld te worden omdat de afspraken in het herstelplan duidelijk zijn.’

Mogelijk korten

Volgens Van Buuren duurt een dergelijke procedure ongeveer een half jaar en hij verwacht dan ook pas eind 2013 duidelijkheid. ‘De kostenpost wordt steeds groter, maar we houden hieraan vast. Wij willen aan onze verplichtingen voldoen, dus zien wij niet van onze vordering af. Op dit moment schommelt onze dekkingsgraad rond de 100 procent. We zijn dus aardig op weg, maar zijn er nog niet. Mocht Atos in het gelijk gesteld worden waardoor wij onder een dekkingsgraad van 105 procent uitkomen, dan zullen we moeten korten.’

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4706725). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.