Managed hosting door True

Spoorbedrijf wil af van wurgconstructies

NS zoekt ZZP-teams voor grote ICT-klussen

 

Lisette Hetzler

Lisette Hetzler

De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen voor grote opdrachten zelfstandige ict’ers inhuren in teamverband. NS wil minder afhankelijk worden van grote detacheerders en dienstverleners en brokers met wurgconstructies. Het opzetten van een online marktplaats voor zzp'ers was een eerste stap, maar tot op heden lukt het NS niet om complete teams van ict’ers uit de zzp-markt te halen. Het spoorbedrijf denkt nog na over de mogelijkheden om zzp'ers te verenigen voor grote inhuurklussen.

Met het aflopende inhuurcontract eind 2010 stond de Nederlandse Spoorwegen begin vorig jaar voor de keuze: een nieuwe aanbesteding uitschrijven of op eigen kracht ict'ers inhuren. De NS koos voor het laatste en zette een online marktplaats op. Via dit centrale inhuurpunt wist het spoorbedrijf veel kleine ict-leveranciers en zzp-ict'ers te bereiken, maar voor grotere opdrachten waarvoor een compleet team moest worden ingehuurd, blijft het afhankelijk van grote detacheerders en dienstverleners.

Grotere opdrachten

‘Dat willen we eigenlijk ook veranderen', zegt NS-manager inhuur Lisette Hetzler. ‘De vraag is alleen hoe. Het liefste zouden wij zien dat zzp'ers zich verenigen in teams, om zodoende ook mee te kunnen dingen naar grotere opdrachten. Dit komt echter nog steeds niet van de grond. We zoeken dan ook naar mogelijkheden om zelfstandig ict'ers warm te maken om in teamverband te opereren.'

De NS is er nog niet helemaal uit hoe het de zzp-ict'ers wil gaan verenigen. Het spoorbedrijf wil in ieder geval uitstralen dat het een aantrekkelijke opdrachtgever is. Hetzler: ‘Als ingehuurde ict'er ben je als een collega, je bent echt één van ons. Daarnaast mag je meehelpen met het oplossen van problemen. Wij hebben de voorkeur voor zelfstandige ict'ers omdat ze vaak vrijer en zelfstandiger zijn in hun denken. Een zzp'er bepaalt zelf wat hij wil en durft meer te zeggen dan iemand in loondienst. Daarnaast zijn ze vaker creatiever.'

Reisinformatie, ov-chip en apps

Inhuurkrachten worden op verschillende projecten ingezet. Structureel huurt de NS driehonderd ict'ers in. Er wordt gewerkt met verschillende Agile- en Scrum-technieken. De beschikbare functies zijn divers: van business consultants en architecten tot aan programmamanagers. Op het gebied van reisinformatie wil de NS innovatief bezig zijn en dus worden hiervoor redelijk veel zzp'ers ingehuurd. Een project als de ov-chip is technisch complex en daarom huurt het spoorbedrijf ook hiervoor relatief veel ict'ers in. In apps wil de NS niet voorop lopen, dus hiervoor zoekt het bedrijf minder zelfstandigen.

‘We hebben grote ict-projecten lopen', zegt Hetzler, ‘maar we staan niet goed op de radar bij zzp-ict'ers. Die denken eerder aan grote banken om voor te werken. Dat willen we graag veranderen en we willen ons meer als ict-bedrijf profileren. Dit doen we door middel van meet & greets, het bezoeken aan scholen en met management development-programma's. Je zou het misschien niet zeggen, maar de NS zet jaarlijks ongeveer 120 miljoen euro aan werk uit in de markt, waarvan vijftig miljoen voor ict-werk. De brokers met wurgconstructies zijn er inmiddels op individueel niveau tussen uit. Nu moeten we de zelfstandig ict'ers nog gaan verenigen in teams voor de grotere opdrachten.'

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4504977). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

"NS wil minder afhankelijk worden van grote detacheerders en dienstverleners en brokers met wurgconstructies"

Daarom zoeken ze ZZP'ers zodat de NS zelf de grote partij in het spel wordt met de wurgconstructies.
Het doet mij goed te lezen dat menig ZZP'er dit inziet en er dus niet intrapt...

Vacatures bij NS

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.