Managed hosting door True

ZZP'er genereert omzet uit sociaal netwerk

 

Bijna alle zzp'ers in Nederland (80,2 procent) halen inmiddels omzet binnen via sociale netwerken. De grootste omzetkanalen hierbinnen zijn LinkedIn (48,4 procent), Twitter (13,9 procent) en Facebook (7,6 procent). Dit blijkt uit het themarapport ‘Gadgets, media en netwerken' van onderzoeksmonitor ZZP Barometer.

Toch blijkt dat 10,9 procent van de zzp'ers nog voornamelijk offline netwerkt, vooral vanwege het persoonlijk contact (81,4 procent). 14,7 procent van de zzp'ers netwerkt zelfs helemaal niet, waarvan 31,0 procent omdat zij aangeven al genoeg opdrachtgevers te hebben. ‘Het belang van online netwerken groeit nog dagelijks, maar in het zakelijk verkeer blijft het enorm belangrijk elkaar de hand te schudden en in de ogen te kijken alvorens je gaat samenwerken', zegt Wessel van Alphen jr., manager professionals bij IT-Staffing. Het merendeel van de zzp'ers (59,7 procent) combineert online en offline netwerken dan ook met elkaar. Het doel van het netwerken loopt uiteen: zzp'ers netwerken voornamelijk om zich zakelijk te profileren (31,5 procent), hun netwerk uit te breiden (27,6 procent) of acquisitie te doen (20,8 procent).

Smartphones, tablets en apps

Maar liefst 73,4 procent van de zzp'ers beschikt over een smartphone, waarvan bijna de helft (41,7 procent) over een iPhone. Van de zzp'ers die geen smartphone hebben (26,6 procent) is de meerderheid ook niet van plan er een aan te schaffen in de komende twee jaar (61,9 procent). Opvallend is dat slechts 8,3 procent van de zzp'ers een Blackberry gebruikt, terwijl het marktaandeel van producent RIM in de zakenmarkt in Nederland beduidend hoger is.

31,6 procent van de zzp'ers heeft een tablet, waarvan 90,3 procent een Apple iPad. De top vijf van spontaan meest genoemde apps wordt gevormd door: LinkedIn (37,8 procent), Twitter (24,4 procent), bankieren (20,8 procent), WhatsApp (16,2 procent) en Dropbox (13,6 procent).

ZZP Barometer

De ZZP Barometer is een initiatief van Victor Mundi, het digitale kantoor voor ondernemers. Mede-initiatiefnemers zijn ikwordzzper.nl, IT-Staffing, MarktEffect, NUzakelijk, ZiPconomy en ZZPnodig. Het landelijk zzp-onderzoek, dat begin 2010 van start is gegaan, verzamelt ieder kwartaal belangrijke informatie voor beleidsmakers en marktpartijen en verschaft de bijna vijftienhonderd deelnemende zzp'ers interessante benchmarkinformatie. Het volledige rapport 'Gadgets, media en netwerken' inclusief zes expertinterviews is te vinden op de website van ZZP Barometer: www.zzpbarometer.nl.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4491292). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.