Ondernemers in de Noord-Hollandse gemeente Naarden benutten de economische mogelijkheden van internet het beste. Dat stelt Google na een landelijke vergelijking tussen de inzet van internet door lokale bedrijven in verschillende gemeenten. Daarmee wil het bedrijf aantonen dat niet de vestigingsplaats van een bedrijf maar de online activiteiten het succes van een onderneming kunnen bepalen.
Google liet economisch onderzoeksbureau SEO een inventarisatie uitvoeren naar het aantal webwinkels per gemeente (gegevens thuiswinkel.org), het aantal bedrijven dat adverteert met Google AdWords, de bestedingen aan die online campagnes, het aantal internetdomeinregistraties bij SIDN en de gemiddelde up- en downloadsnelheid per gemeente. Uit die inventarisatie is per provincie een gemeente uitgeroepen die volgens Google het meest actieve online ondernemersklimaat van die provincie heeft en een landelijke winnaar. In 2013 waren ondernemers in de Gelderse gemeente Wijchen het meest actief op internet.
Google: ‘Uit deze lijst blijkt onder meer dat het er niet toe doet waar een bedrijf gevestigd is om deel te kunnen nemen aan de digitale economie. Of een bedrijf nu gevestigd is in een grote stad als Rotterdam of het kleinere Naarden: het internet stelt iedereen in staat om de hele wereld tot afzetmarkt te maken.’
De gemeenten met de meest actieve online ondernemers in 2014 volgens Google zijn op alfabetische volgorde per provincie:
Drenthe – Aa en Hunze
Flevoland – Lelystad
Friesland – Vlieland
Gelderland – Wijchen
Groningen – Groningen
Limburg – Beek
Noord-Brabant – Waalwijk
Noord-Holland – Naarden (landelijke winnaar)
Overijssel – Wierden
Utrecht – Vianen
Zeeland – Goes
Zuid-Holland – Capelle aan den IJssel
Tom Coronel
Een ondernemer uit Naarden die volgens Google de kracht van het internet ten volle benut is Tom Coronel, oprichter van Create2Fit. Hij is exploitant van acht webshops voor consumentenproducten. De onderneming is in de afgelopen tien jaar uitgegroeid naar een bedrijf met een miljoenenomzet. Coronel: ‘De potentie van het internet voor lokale ondernemers is enorm. Dankzij een goede combinatie tussen onze fysieke showroom in Naarden en de verschillende webshops versterk je de formule. De koopbeleving begint online, maar consumenten komen naar Naarden om af te halen of service en advies te krijgen. Het internet is daarom de belangrijkste aanjager van onze business.’
Rogier Klimbie, hoofd beleidszaken van Google Benelux: ‘Het internet biedt ook minder grote ondernemingen de kans om wereldwijd nieuwe klanten te bereiken. Dit onderzoek toont aan dat juist ook in kleinere plaatsen mensen volop online ondernemen.’
Volgens Google heeft de Europese Commissie de doelstelling dat de verkoop van online producten en diensten tegen 2015 zo’n 20 procent van de economische groei uitmaakt. Ook zou het aantal door online verkoop gecreëerde nieuwe banen over twee jaar minstens een vijfde van het totaal aantal nieuwe banen moeten uitmaken.
Wat een leuk artikel. Eerlijk gezegd had ik hele andere gemeentes verwacht. Maar zoals Google zelf al zegt maakt het, juist in het geval van internet, niet uit of het om een kleine of grote plaats gaat. Daarbij blijft mijns inziens een combinatie van een online webshop en een fysieke winkel inderdaad een goede formule.