Managed hosting door True

Yahoo trekt stekker uit zoekmachine Altavista

 

De Amerikaanse internetdienstverlener Yahoo heeft zoekmachine Altavista uitgezet. DEC introduceerde de zoekmachine eind 1995. Altavista werd al snel gezien als een veelbelovende, hele snelle zoekmachine voor internet. Het is alleen nooi gelukt om er een commercieel succes van te maken. Na diverse omzwervingen kwam de zoekmachine bij Yahoo terecht. Die heeft er nu, na de keuze voor zoekmachine Bing van Microsoft, echt de stekker uitgetrokken.

Eind 1995 bracht Digital (DEC: Digital Equipment Corporation) de Alta Vista-zoekmachine op de  markt. De oorspronkelijke bedoeling was om de eigen naam onder Internet-gebruikers te promoten en de kracht van de snelle, op de Alpha-chip gebaseerde servers van DEC te demonstreren.  De zoekmachine werd door velen bestempeld als snelste en groeide in korte tijd uit tot een van de meest bezochte gratis zoekmachines voor internet.

Toch is het nooit gelukt om Altavista tot een commercieel succes te maken. In navolging van de succesvolle beursgangen van Yahoo, Excite en Lycos dacht DEC ook na over een beursnotering voor Altavista. Maar het bedrijf was niet doortastend genoeg en werd bovendien in 1998 verkocht aan Compaq. Ook dit computerconcern voelde er wel wat voor om Altavista naar de beurs te brengen, maar bedacht zich en verkocht de zoekmachine in juni 1999 aan internet-investeerder Cmgi.

Verwaarloosd

Ook Cmgi wilde een beurgang maar ook dit plan verdween in de la, zeker nadat het beursklimaat dramatisch verslechterde na het knappen van de internetzeepbel. Het in financieel zwaar weer verkerende Cmgi verkocht Altavista in 2003 aan Overture Services. Dat internetbedrijf werd hetzelfde jaar overgenomen door webportaal Yahoo, dat in de beginjaren van Altavista middels een samenwerking met DEC de zoekmachine al had gebruikt.

Al die wisselingen van eigenaren leidden ertoe dat de zoekmachine werd  verwaarloosd en al snel voorbij werd gestreefd door het opkomende Google. Yahoo liet Altavista voornamelijk nog in naam bestaan, en gaf de voorkeur aan andere zoekmachinetechnologie. Het bedrijf kondigde aan op 8 juli 2013 definitief een punt te zetten achter het interneticoon.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4773573). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.