Managed hosting door True

ICEcat-metingen 2007 bekend

 

Op basis van 114 miljoen online productopvragingen via meer dan 1000 onafhankelijke websites/webshops (resellers, retailers, distributeurs, vergelijkers) aangesloten op de open catalogus ICEcat.biz blijkt HP in 2007 opnieuw het sterkste Nederlandse technologiemerk te zijn.

Feitelijk blijkt 30 procent van de online kooporiëntatie met betrekking tot een technologieproduct betrekking te hebben op HP. Een zeer opvallende stijger naar plaats twee is IBM. Het afgeslankte IBM heeft zijn focus op servers en gerelateerde opties versterkt en neemt vier procent van de online kooporiëntatie voor zijn rekening. IBM profiteert van de verschuiving in het online kanaal van de consumentenhardware zoals notebooks naar de "moeilijker" producten zoals technische componenten en dus ook servers.

Overigens het afgesplitste Lenovo doet het ook goed en haalde Fujitsu-Siemens in. Het eerste consumentenelektronicamerk is Sony op positie vijf met 2,6 procent aandeel in de online kooporiëntatie. Philips volgt op positie twaalf met 1.9 procent aandeel.

Dell-meting dit jaar, mits kanaalstrategie 
HP heeft in 2007 de aanval van Acer is afgeslagen. De positie van Dell is helaas nog niet zichtbaar, maar we hopen Dell in 2008 ook in onze metingen terug te gaan zien als de kanaalstrategie gestalte krijgt.

Verder wordt de meest opvallende categorie stijgers gevormd door softwareproducenten: Adobe, Microsoft, Symantec, McAfee. Software is in 2007 weer belangrijker geworden voor het kanaal, ondanks dat electronic softwaredistribution (ESD) een alternatief kanaal heeft gevormd buiten de fysieke distributie om.

Opvallend is dat Adobe het beter doet dan Microsoft qua online kooporiëntatie (3 procent tegen 2,6 procent). Microsoft valt steeds meer terug op de standaard meegeleverde software op pc's en moet het relatief minder hebben van de losse verkoop van boxproducten.

2007 ICEcat-meting merken
HP 1 (1) 30,2%
IBM 2 (13) 3,7%
Toshiba 3 (5) 3,7%
Adobe 4 (28) 3,0%
Sony 5 (4) 2,6%
Microsoft 6 (14) 2,6%
Acer 7 (2) 2,5%
Belkin 8 (7) 2,5%
Lenovo 9 (11) 2,1%
Fujitsu-Siemens 10 (10) 2,1%
Canon 11 (3) 2,0%
Philips 12 (12) 1,9%
Kingston 13 (15) 1,9%
Symantec 14 1,5%
Samsung 15 (6) 1,4%
Epson 16 (18) 1,4%
Lexmark 17 (19) 1,1%
Logitech 18 (8) 1,1%
Asus 19 (9) 0,9%
Cisco 20 (23) 0,8%
Xerox 21 0,7%
McAfee 22 0,7%
3com 23 0,6%
Nokia 24 (16) 0,6%
Targus 25 (20) 0,6%
Sweex 26 0,6%
APC 27 (21) 0,6%
Brother 28 (24) 0,6%
Apple 29 (26) 0,5%
D-link 30 0,5%

Belangstelling PC's daalt
Veel van de dynamiek in merkpopulariteit wordt -afgezien van de individuele performance van een merk- veroorzaakt door verschuivingen in de online belangstelling van categorieën. Een van de opvallende zaken is dat pc-producten relatief achteruitgaan: de PDA is verdwenen uit de top 20. Het nieuwe is er dus wel vanaf. Pc's zakken relatief één positie. De voorsprong van notebooks op de rest wordt iets kleiner. Componenten in het algemeen, maar ook processors in het bijzonder, maken misschien wel de grootste sprong voorwaarts in 2007.

Het internetkanaal is dus een technischer kanaal geworden. In dat beeld past dat LCD-TV's, MP3-spelers en GPS'en weg zijn gezakt uit de top 20. Het betekent niet dat deze categorieën het slecht doen. Het betekent vooral dat andere categorieën veel harder zijn gegroeid.

In lijn met de opkomst van softwaremerken is ook de categorie softwarelicenties en -upgrades in de top 30 geklommen.

Trends voor 2008
Gezien al deze ontwikkelingen in 2007, welke trends zullen in 2008 verder doorzetten? Software zal opnieuw belangrijker worden in het kanaal. Mogelijk ook in de vorm van ESD. Componentencategorieën zullen ook verder opkomen. Het is mogelijk dat garanties de positie van notebooks gaan bedreigen. Anderzijds kunnen we verrassingen niet uitsluiten wanneer internet-TV doorbreekt of internetbellen iedereen in zijn greep krijgt.

2007 ICEcat-meting producten
notebooks/laptops 10%
warranty extensions 6%
components 5%
PCs 4%
memory modules 3%
servers 3%
flat panel displays 2%
hard disk drives 2%
ink cartridges 2%
één procent wordt gedeeld door:
processors, toners & laser cartridges, laser printers, workstations, keyboards, multifunctionals, network cards & adapters, network switches, flash memory, software licenses/upgrades, networking cables

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/2292702). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.