Consumenten hebben betere ervaringen met zogenoemde pure-play online winkels dan webwinkels van traditionele merken. Dat blijkt uit onderzoek van ForeSee Results onder 10.5000 Britse online-klanten.
Volgens het onderzoek, dat de klanttevredenheid tijdens de kerst inventariseerde, werd platenzaak HMV lager gewaardeerd dan bijvoorbeeld Play.com en Amazon UK. HMV was het hoogst gewaardeerde traditionele merk, maar andere retailers bleven achter. Playcom en Amazon kwamen als winnaars uit de bus.
Directeur Larry Reed van ForeSee zegt dat traditionele retailers er niet in slagen om het winkelpubliek optimaal te bedienen. Pure play spelers hebben internet als belangrijkste kanaal en realiseren zich maar al te goed dat ze met traditionele merken moeten concurreren. Volgens Reed hebben deze bedrijven meer kans om te slagen dan traditionele spelers. Tevreden klanten zullen immers vaker terugkeren naar een site.
Uit een soortgelijk onderzoek op de Amerikaanse markt blijkt dat de algemene tevredenheid onder online consumenten wel iets terugloopt. Amazon, QVC en L.L. Bean stonden dit jaar bovenaan de lijst, maar Amazon moest een aantal punten inleveren. Apple eindigde ook hoog met een score van 79 procent. Traditionele aanbieders als CompUSA en OfficeMax scoorden onder de 70 punten. In de VS vielen de online verkopen trouwens iets tegen als gevolg van de verslechterende economie.