Cisco verwacht in Europa flink te groeien in het mkb-segment en daar moeten Cisco partners op inspelen. Distributeur Ingram Micro zegt daarbij de resellers een handje te helpen.
Dit zegt Andreas Dohmen (foto), vice president channel Europe, op de Cisco Partner Summit 2007: "De zaken in Europa lopen naar behoren. Zowel in de markt voor enterprise, commercial en service providers groeien we. Vooral in grote markten is een solide groei merkbaar, zoals in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Dat zijn de belangrijkste markten in Europa waar we veel oplossingen verkopen voor unified communications, datacenters en security. Je ziet verder dat bedrijven in Europa een transitie doormaken. Bedrijven vernieuwen hun infrastructuur. Zo kunnen ze hun concurrentiepositie in de international business vasthouden. Verder merken we dat bedrijven ook steeds meer communiceren en gebruik maken van het internet. Je ziet bijvoorbeeld steeds meer reclame op het web. Ook nieuwe ontwikkelingen op het web, zoals Second Life dat reeds vier miljoen gebruikers heeft, spelen een steeds meer belangrijke rol. Steeds meer bedrijven openen winkels in Second Life. Bijvoorbeeld autofabrikanten, zoals DiamlerChrysler en BMW, die daar hun auto's willen verkopen. Dat zijn overigens geen luxe auto's, maar auto's zoals de Smart en de Mini."
Edzard Overbeek, vice president Commercial Business Europe, zegt dat Cisco in Europa groeit, doordat veel bedrijven gebruiken maken van internet. "Er is behoefte aan meer intelligente informatie-netwerken en real-time architecturen. Klanten kunnen daardoor bij veranderingen in de markt hun businessmodel sneller aanpassen."
Overbeek ziet ook veel groeikansen in het nieuwe mkb-portfolio van Cisco. "Met de Smart Business Communications System creëren we voor onze partners kansen om meer unified communications oplossingen te verkopen. De klanten uit het mkb vormen de grootste klantengroep in Europa. We hebben nu 2800 mkb Partners. Dat willen we verhogen naar 5000.
Vincenzo Baggio, senior vice-president Pan European Business bij distributeur Ingram Micro, zegt samen met Cisco te willen groeien in de Europese mkb-markt. "De meeste resellers van ons verkopen in het SMB-segment, dat zijn bedrijven tussen de 25 en 250 werknemers. We hebben 5400 Cisco accounts, 22.700 netwerk klanten en 70.400 non-networking klanten. Er liggen dus nog veel kansen om meer Cisco oplossingen in het mkb te verkopen."