Dat de hardwaremarkt onder druk staat, is al langer zichtbaar, met name op de zakelijke markt. Nieuwe cijfers van Thuiswinkel.org over de online-bestedingen van Nederlandse consumenten bevestigen dat beeld. Consumenten gaven in het eerste half jaar van 2023 3 procent minder online uit aan producten dan in dezelfde periode vorig jaar. Met name in de categorieën Telecom en Home & Living werd er fors minder aangekocht (-14 procent en -10 procent respectievelijk).
In het eerste half jaar van 2023 kwamen de online-bestedingen van Nederlandse consumenten uit op 16,3 miljard euro. Dat is wel een stijging: 2 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel van online in de totale consumentenuitgaven bleef stabiel: net als vorig jaar werd 31 procent van de totale bestedingen online uitgegeven.
Consumenten besteedden minder geld aan producten, zowel online als offline. 'Zij proberen geld te besparen door aankopen uit te stellen, prijzen te vergelijken en hun vaste lasten te verlagen', vertelt Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org. De belangenbehartiger van webwinkels publiceert met regelmaat de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar online-consumentenbestedingen in Nederland.
Ook speelt mee dat consumenten tijdens de coronaperiode hebben geïnvesteerd in hun huis en thuiswerksituatie, dus veel productaankopen zijn toen al gedaan. Dat beeld is vergelijkbaar met dat op de zakelijke markt en heeft gevolgen voor fabrikanten en hun ecosysteem van distributeurs en wederverkopers. Zo zag Lenovo zijn pc-omzet flink dalen en trokken Fujitsu en Dynabook de stekker uit hun Europese zakelijke-pc-activiteiten.