Managed hosting door True

Huawei praat met Amsterdam Arena over Wi-Fi

 

Telecomgigant Huawei is met stadion Amsterdam Arena in onderhandeling over de levering van een Wi-Fi-netwerk. Dit netwerk moet het mogelijk maken dat grote groepen mensen tegelijk gebruik kunnen maken van Wi-Fi zonder dat de bereikbaarheid en snelheid van de verbinding verloren gaan. Vergelijkbare Wi-Fi-netwerken leverde Huawei al aan de stadions van de Schotse voetbalclub Glasgow Rangers en het Duitse Borussia Dortmund.

Het beoogde nieuwe Wi-Fi-netwerk staat los van het 2G-, 3G- en 4G-netwerk dat KPN onlangs samen met Vodafone en T-Mobile in de Amsterdam Arena realiseerde. ‘Wij zijn goed in grootschalige Wi-Fi-netwerken’, zegt Huawei-woordvoerder Theo van Andel. ‘Vaak levert Wi-Fi een probleem op als veel mensen er tegelijkertijd gebruik van maken. Wij kunnen dit oplossen en daarover zijn we met de Amsterdam Arena in gesprek.’

Via consument naar enterprise

Huawei was tot voor kort een relatief onbekende op de Nederlandse telecommarkt, maar daar komt steeds meer verandering in. Het bedrijf trekt veel marketingbudget uit om de eigen smartphones aan consumenten te presenteren. Deze reclamecampagnes hebben echter meer tot doel dan het slijten van smartphones. Van Andel: ‘Hierdoor krijgen wij als Huawei steeds meer naamsbekendheid waar we in de zakelijke markt ook de vruchten van plukken. Het speelde ons parten dat onbekend onbemind maakt. De ingezette koers via de consumentenmarkt versterkt ook onze enterprise business.’

Huawei zit sinds 2004 in Nederland. Toen haalde het de opdracht binnen voor de levering van het 3G-netwerk van Telfort. Vervolgens werd er een tienjarige samenwerking beklonken voor de levering van een geïntegreerd it-platform waarmee Telfort diensten kan leveren voor mobiele en vaste telefonie en internet. Via deze KPN-dochter kwam het ook bij KPN zelf binnen en heeft het inmiddels het core-netwerk voor mobiele telefonie en het glasvezelnetwerk van KPN aangelegd. Recent werd Huawei door T-Mobile Nederland geselecteerd voor de levering van het 4G-netwerk. Partner Koning & Hartman onderhoudt dit netwerk.

Top twee-positie

Zoals al blijkt uit bovenstaande contracten komt Huawei uit de hoek van de carrier-netwerken. Het bedrijf heeft zich inmiddels verbreed naar end-to-end communicatieoplossingen. De consumer- en enterprise-takken zijn qua aandeel nog niet gelijkwaardig aan de carrier-divisie, maar dat gaat volgens Van Andel de komende tijd veranderen. ‘Wij hebben onze roots in de carrier-wereld waar de kwaliteitseisen hoog zijn. Ongeveer 46 procent van ons personeel, ruim zeventigduizend man, werkt in onderzoek en ontwikkeling. Hierdoor kunnen we naast kwaliteit ook innovativiteit leveren. Daarmee willen we in elke markt waarin we ons begeven doorstoten naar een top twee-positie.’

Interview EenVandaag

Luister ook naar het interview van Radio EenVandaag met Computable-hoofdredacteur Sander Hulsman over de komst van Huawei op de Nederlandse telecommarkt.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/5018732). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.