Managed hosting door True

CGI en politie willen verder met ComProNet

 

Ict-dienstverlener CGI gaat in samenwerking met de Nederlandse politie het Community Protection Network (ComProNet) verder ontwikkelen. In ComProNet werken burgers, bedrijfsleven en opsporingsdiensten samen. Uit pilots in Groningen, Assen en op Schiphol blijkt dat ComProNet zorgt voor een hogere meldingsbereidheid en participatie door burgerdeelnemers. Daarom gaan CGI en de politie onderzoeken of het systeem op grotere schaal, nationaal en internationaal, kan worden toegepast.

De afgelopen maanden zijn er drie pilots in Assen, Groningen en op Schiphol gedraaid met ComProNet. CGI en de politie hebben deze pilots geëvalueerd en zijn tot de conclusie gekomen dat ze verder willen gaan met de ontwikkeling. CGI gaat door met investeren, onder andere in de technische oplossingen. Te denken valt dan aan het beter gebruiken van multimedia, verdere analyse/patroonherkenning van social media en alle mogelijkheden die big data met zich meebrengen. De pilots verliepen al veelbelovend, er werd zelfs een nominatie voor de Computable Awards 2013 mee in de wacht gesleept.

Resultaten pilots

De resultaten gaven namelijk aan dat ComProNet zorgt voor een verhoogde burgerparticipatie. Burgers en ondernemers die deelnamen aan de pilot voelden zich meer betrokken bij hun omgeving. Dit resulteerde in een toename van het aantal meldingen door burgers. Ook werden er snellere reactietijden gerealiseerd. Hulpdiensten waren dankzij ComProNet vrijwel direct op de hoogte van incidenten en konden daardoor indien nodig sneller ter plaatse zijn. Tot slot werd het gevoel van veiligheid verhoogd. Vooral bij winkels met minder personeel nam het gevoel van veiligheid toe.

Dankzij ComProNet kunnen burgers, stadswachten, horecabeveiliging en winkeliers verdachte omstandigheden op straat en in winkels direct doorgeven aan elkaar en aan de politie via de ComProNet-app en social media. Zo kunnen de deelnemers via een Twitter-bericht met daarin het trefwoord @ComProNet rechtstreeks een bericht naar ComProNet sturen. Ook kunnen foto’s van de situatie meteen via social media of de app worden gestuurd. Hierbij kan het gaan om een bedreigende situatie waarbij de deelnemer zelf slachtoffer is of treedt hij op als getuige. ComProNet zorgt ervoor dat andere deelnemers in de buurt, onder wie de politie, de informatie ontvangen. Doordat smartphones via gps de geografische locatie van de melder doorgeven, kunnen andere deelnemers, met inbegrip van hulpdiensten, snel worden gemobiliseerd.

Locatiegebaseerd

CGI heeft samen met de politie het ComProNet-concept uitgewerkt tot een werkend systeem. Dit bestaat uit een mobiele applicatie en een backoffice-systeem dat alle berichten via de app of andere social media-kanalen ontvangt en automatisch bepaalt welke deelnemers deze moeten ontvangen. ComProNet onderscheidt zich van andere systemen doordat het locatiegebaseerd is. Hierdoor worden de juiste deelnemers betrokken bij het incident.

‘Wij zien dat samenwerking tussen burgers en opsporingsdiensten helpt’, zegt Ron de Mos, algemeen directeur Nederland van CGI. ‘Dat zien wij ook bij Burgernet. CGI heeft in de afgelopen jaren veel kennis opgedaan van het politiedomein en de verschillende melding- en opsporingssystemen. Wij zijn trots dat wij met deze projecten bijdragen aan een veiligere samenleving.’

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4886824). © Jaarbeurs IT Media.

?

 
Vacatures bij CGI

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.