Managed hosting door True

Gemeente zoekt ICT-hulp bij decentralisatie

 

Een groot deel van de gemeenten (88 procent) is druk op zoek naar samenwerkingspartners voor de ict-inrichting van de decentralisatieplannen binnen het sociale domein. Dat blijkt uit onderzoek van SIMgroep, e-dienstverlener voor gemeenten, waarin 57 gemeenten zijn ondervraagd over hun voorbereidingen op de komende decentralisaties.

Op het brede terrein van jeugdzorg, werk en zorg aan langdurig zieken en ouderen heeft het kabinet gekozen voor decentralisatie van steeds meer taken en verantwoordelijkheden naar gemeenten. Gemeenten moeten zich, onder andere met samenwerkingsverbanden, voorbereiden op hun nieuwe rol. De inrichting van de nieuwe frontoffice is een taak waar veel gemeenten op dit moment mee bezig zijn.

Digitalisering decentralisatie

Een belangrijke reden waarom gemeenten elkaar opzoeken is om samen te beslissen wat slim is bij het oppakken van de digitalisering van de decentralisatie. Veel backoffices van gemeenten zijn reeds geclusterd, waardoor er mogelijkheden bestaan om ook de nieuwe ontwikkelingen gezamenlijk op te pakken.

Een goede optie is het opzetten van een regiosamenwerking op infrastructuur- of applicatieniveau. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een digitaal klantcontactcentrum (kcc) of loket in te richten voor meerdere gemeenten, waarbij vraag- en zaakgericht samengewerkt kan worden. De eigen gemeentelijke identiteit en beleidsuitgangspunten kunnen hierbij behouden blijven.

Opzetten frontoffice

‘Het is goed om te zien dat veel gemeenten zich al aan het voorbereiden zijn om samen te werken als het om de decentralisatie van taken binnen het sociale domein gaat’, zegt SIMgroep-directeur Frank de Goede. ‘Vooral het inrichten van een frontoffice biedt veel mogelijkheden tot samenwerking. Ik merk dat veel gemeenten als een berg opzien tegen het opzetten van een frontoffice voor deze ontwikkelingen.’

De Goede meent echter dat door een slimme en praktische invulling en uitbreiding van de huidige informatievoorziening en e-dienstverlening dit een stap is die erg mee kan vallen voor gemeenten. ‘De basis die de meeste gemeenten hierbij al gelegd hebben, vormt namelijk een goed begin voor het opzetten van de frontoffice rondom de toptaken die uit de decentralisatie voortvloeien. Begin dus niet vanaf punt nul, maar breng goed in kaart wat er al is, voordat er nieuwe zaken opgestart gaan worden.’

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4801000). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.