Een groot deel van de Nederlandse bedrijven maakt op een of andere manier een back-up van zijn digitale gegevens. De manier waarop de back-up vaak plaatsvindt, volstaat echter niet. Nederlandse organisaties onderschatten vooral het back-upproces. Dit blijkt uit onderzoek van ict-leverancier EMC onder meer dan duizend werknemers van organisaties in de Benelux.
Een opvallende bevinding is dat de back-up van gemiddeld 27 procent van de onderzochte bedrijfssystemen langer dan acht uur in beslag neemt. Daarnaast blijkt dat problemen met back-upprogramma’s (back-up client-software) in 16 procent van de gevallen de reden is dat een volledige back-up mislukt. De resultaten zijn opmerkelijk omdat veel bedrijven momenteel hun it-infrastructuur herzien om groei en innovatie van de organisatie te stimuleren. Een goede en betrouwbare back-upstrategie zou hier idealiter onderdeel van moeten zijn.
Back-up- en recoveryplan
‘Er zijn weinig bedrijven in Nederland die niet op een of andere manier een back-up maken van hun gegevens, maar er zijn helaas ook weinig bedrijven die hun back-up zo inrichten dat ze er ook daadwerkelijk op kunnen vertrouwen’, zegt Coen Bos, country manager van EMC Nederland. ‘En dat is natuurlijk precies waar het om draait bij het maken van een back-up. Back-ups die meer dan acht uur duren, zijn aan de orde van de dag. Iedereen kan bedenken dat een organisatie op die manier nooit over een actuele back-up, en dus actuele gegevens, beschikt. Beveiliging staat hoog op de agenda van het bedrijfsleven en het wordt tijd dat een effectief back-up- en recoveryplan daar standaard deel van gaat uit maken.’
Gemiddeld 13 procent van de back-uptaken (clients) doet er maximaal acht uur over. 51 procent doet er langer dan acht uur maar maximaal twaalf uur over en 4,4 procent doet er tussen de twaalf en 24 uur over. 4,5 procent doet er zelfs langer over dan 24 uur. De langste back-uptaak die de onderzoekers tegenkwamen was pas na 36 uur klaar.
Succesvolle back-ups
Gemiddeld 96 procent van de totale back-ups is succesvol. Dat betekent dat 4 procent niet goed is gelukt. Problemen met back-upsoftware voor specifieke systemen is in 16 procent van de gevallen de reden dat een back-up mislukt. Van deze 16 procent slaagt uiteindelijk gemiddeld 80 procent erin om een goede back-up te maken. 20 procent van de onderzochte back-up-clients weigert dus pertinent dienst.
De gemiddelde back-upcapaciteit van de organisaties die zijn onderzocht, is 118 terabyte. Zij maken allemaal gebruik van lokale back-upfaciliteiten (zoals disk of tape). Opmerkelijk is dat gemiddeld 39 procent van die gegevens een lage ‘change rate’ heeft, wat betekent dat de gegevens zeer weinig tot nooit meer geopend worden. Toch wordt deze data (onnodig) door de meeste bedrijven telkens meegenomen in de back-up.
Lees ook