De bedrijfsmodellen van fabrikanten van consumentenelektronica gaan de komende decennia volledig op de schop. “Door de opkomst van nieuwe technologiën verandert het product paradigma totaal”, aldus de Engelse topontwerper Dick Powell in een exclusief gesprek.
Op zijn kantoor in Londen weet Dick Powell kort de tijd te vinden om Emerce te ontvangen. Powell is directeur Productontwerp bij het gerenommeerde adviesbureau SeymourPowell. Hij is tevens lid van de Engelse Design Coucil en zit in de mondiale raad van advies bij Samsung, waar hij als niet leidinggevend bestuurder de ontwerpers van het Koreaanse bedrijf adviseert.
We spreken over productontwerp en de invloed van nieuwe technologieën en media daarop.
Van welke boom, uit welk bos?
"Merken manifesteren zich door producten, maar niet per se door de stijl. Het zijn meer elementen van herkenbaarheid waardoor een merk tot uiting komt.
Het designproces kent in mijn optiek drie fases. Dat zijn de antwoorden op de vragen: Wat, Waarom en Hoe? Wat is het, waarom werkt het zo en hoe werkt het? Een klant als Samsung richtte zich bij het ontwerp van hun producten traditioneel op het ‘hoe’ van een product. Sinds wij met hen werken, is de nadruk meer komen te liggen op ‘Wat is het product en wat moet het zijn voor de klant?’
Die verandering in het ontwerp is ook nodig. Voor iedereen. Want hoe meer producten er op de markt komen, hoe meer ze op elkaar beginnen te lijken. Er is dus behoefte aan vernieuwing. Behalve de functies bepaalt ook de verándering van producten de identiteit. Een steeds belangrijker aspect daarin is ook ecologie, de duurzaamheid van de gebruikte materialen. De klant vráágt daar tegenwoordig gewoon om. MDF wordt daarom niet veel meer gebruikt. De klant wil, bij wijze van spreken, weten van welke boom uit welk bos zijn product is gemaakt."
Kopen is uit, huren wordt weer de norm
Dit ecologisch bewustzijn van de klant aan de ene kant en de steeds scherpere regelgeving aan de andere kant gaat volgens Powell veel bedrijfsmodellen op de kop zetten in de komende decennia.
Powell: "Overheden gaan steeds strengere eisen aan de houdbaarheid en duurzaamheid van producten stellen. Ik denk dat dat uiteindelijk zal leiden tot wettelijke eisen qua garantie. Een volledig duurzaam product moét in die context minimaal 10 jaar mee gaan. Dat leidt, in mijn optiek, tot een fundamentele verschuiving: fabrikanten gaan producten niet meer verkópen, maar verhúren." Dat model is niet nieuw, want decennia geleden huurden we ook de geiser en het telefoontoestel bij de betreffende nutsbedrijven.
Integratie Apple-producten is perfect
De Engelsman: "Op de markt voor consumentenelektronica zie je nóg een trend: de verschuiving naar het ontwerpen van metaproducten.
Een metaproduct is de combinatie van hardware, software én provisioning. Het is moeilijk om die drie in gezamenlijkheid goed met elkaar te combineren. De combinatie van de iPhone als apparaat met de software van Apple én de naadloze integratie met de online diensten van iTunes is perfect. Je ziet het ook bij luxe auto’s. Denk aan de auto die via een draadloze internetverbinding de garage informeert over zijn status. De klant kan vervolgens automatisch worden uitgenodigd voor een servicebeurt.
Voor een bedrijf als Samsung legt de iPhone de lat weer wat hoger.
Ik verwacht veel van touch interfaces en oprolbare beeldschermen. Die beginnen nu langzaam door te breken. Provisioning wordt in die context en zeer complex proces omdat die apparaten onderdeel van een netwerk zijn.
In het algemeen gesproken verwacht ik, dat het product paradigma verandert. Dat komt door de verschuiving naar metaproducten, maar dus door ook de opkomst van nieuwe materialen.
Driedimensionaal printen, bijvoorbeeld, is ook iets van de nabije toekomst. Stel je voor wat dat betekent voor een fabrikant. De finale configuratie en assemblage van een product vindt pas bij de klant thuis plaats. In wezen moet je een product dus ontwerpen om het uít elkaar te halen, niet om het te bouwen."