Nederlandse internetters gaven in 2007 één miljard euro meer uit bij webwinkels dan in 2006, een toename van 38 procent.
Dat blijkt uit de beknopte samenvatting van het marktbrede onderzoek dat Blauw Research in Nederland uitvoerde naar de thuiswinkelmarkt. Volgende week publiceert het bedrijf de onderzoeksresultaten, die het in opdracht van de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie deed.
De omzet bij Thuiswinkel-leden en grote webwinkelbedrijven groeide van 2,8 miljard in 2006 naar 3,9 miljard in 2007.
De gemiddelde jaarlijkse uitgave per consument steeg met 20 procent tot 531 euro.
De totále thuiswinkelmarkt, waar ook verkopen via telefoon, fax en papieren catalogus onder vallen, omvatte in 2006 3,7 miljard euro. Driekwart daarvan ging naar online verkopen. Binnenkort publiceert Thuiswinkel.org de totale marktcijfers over 2007. Die komen volgens Thuiswinkel-baas Wijnand Jongen ruim boven de 4 miljard euro uit.