Nederland ICT verandert haar naam per 1 oktober aanstaande in NLdigital. De branchevereniging wil zich breder opstellen. Doel is ook bedrijven aan te spreken die meer toepassingsgericht zijn en hun wortels buiten de ict hebben.
Dit heeft directeur Lotte de Bruijn gisteren na afloop van de algemene ledenvergadering in Scheveningen bekend gemaakt. Verder moet het ledental binnen vijf jaar verdubbelen van zeshonderd naar 1200.
Digitale transformatie is de kern waar het allemaal omdraait. 'Elk bedrijf is een softwarebedrijf,' aldus directeur De Bruijn over de omdoping.
Besmet
De keuze van de nieuwe naam was overigens geen gemakkelijke 'bevalling', zo bleek gisteren tijdens een strandborrel. Direct viel ook kritiek te beluisteren. Peter Keijzer, directeur L&DJ PR, vindt de benaming weinig gelukkig en ook minder in de tijd passen. Geconfronteerd met zijn kritiek zei Lotte de Bruijn dat de benaming NL Tech is geopperd maar na intern overleg afviel.
Volgens haar is tech besmet geworden, vooral sinds in de media koppen verschenen als 'tech is the new tobacco'. Grote techbedrijven als Google en Facebook worden ervan beschuldigd opzettelijk in hun apps foefjes in te bouwen die gebruikers verslaafd maken. Daarom is in plaats van tech maar voor 'digital' gekozen.
Motorkap
Blijft de vraag waarom zo nodig afscheid moest worden genomen van de naam Nederland ICT. Volgens Ernst-Jan Stigter, voorzitter van de branchevereniging, was de naamswijziging noodzakelijk omdat ict in de ogen van het bestuur te veel de associatie oproept met iets wat onder motorkap gebeurt. Stigter zei dat ict wordt gezien als de monteur. Dat imago past volgens hem niet bij de nieuwe richting die zijn belangenclub wil ingaan. De nieuwe naam sluit beter aan bij de transformatie van ict naar digitaal.
'We willen elke organisatie aanspreken die zich bezig houdt met digitale transformatie,' zei Stigter. 'We willen het aanspreekpunt worden voor kennis, deskundigheid en netwerk.' NLdigital wil ook het voortouw nemen in maatschappelijke discussies, bijvoorbeeld over de ethische kanten van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai).
Verdubbeling
Verder moet ook praktische hulp worden geboden. Een eerste voorbeeld is de tool die de belangenvereniging heeft ontwikkeld waarmee bedrijven en instellingen kunnen zien of ze GDPR-compliant zijn. 'De Autoriteit Persoonsgegevens heeft deze tool goedgekeurd. We zijn de eerste in Nederland die zoiets hebben gemaakt,' stelt Stigter trots.
Hij zet in op een verdubbeling van het ledental om als organisatie meer vuist te kunnen maken. 'We kunnen dan de digitale grondstof voor een duurzame economische en maatschappelijke ontwikkeling leveren,' aldus de voorzitter. Met een grotere organisatie en meer staf vallen de belangen van de digitale sector ook beter te behartigen. Meer wordt de dialoog met de politiek en de maatschappij gezocht. Ook op regeerakkoorden wil men meer invloed hebben. 'Dit gebeurt nu onvoldoende,' aldus Stigter.
Lees ook